Jord till damm?
Håller på att gräva en liten trädgårdsdamm. Hade tänkt ha en ganska stor sump/våtzon med växter och en liten vattenspegel.
Vilken sorts jord ska jag ha i dammen för att den inte ska flyta upp eller det blir lervälling av alltihop?

Du bör ha en sandbotten och lägga sten ovanpå den annars blir det nog lätt lervälling. Man kan - om man vill göra det enklare för sig - använda folie eller en färdig plastform för själva dammen. Sedan lägga sand och torv som kanter utanför dammen för att få en våtmarkskant där du kan ha växter.

Det beror på vad man tänker plantera i dammen, men snyggast och enklast är sand men tänk på att vassa gruskorn eller stenar kan skada dammfolien.
Torv går också bra att ha men det tar några veckor innan torven har kommit ner på botten utan först ligger små torvpartiklar på ytan. Torv och kalk ger inga större problem med algtillväxt. Använd inte myrjord från sjöar eller myrar utan köp i säck. Jag tog dikningsjord och fick flaskstarr frön eller rötter och sedan blir jag aldrig av med flaskstarren. Torvblock kan placeras innanför dammfolien, men tänk på att avdunstningen ökar avsevärt genom kapillärkraften. Vanlig lerjord går också bra att använda och lämplig för plantering av många växter.
Jag får testa mig fram och se vilken jord som fungerar.
Hade tänkt plantera lite av varje i den, mest sånt som växer naturligt häromkring. Sen ev. lite Iris, ormbunkar, prydnadsgräs mm runt kanten.
Det blir spännande att se hur det slutar :)

Endast svärdslilja och japanska iris tål att stå i dammkanten med fötterna i vatten, strandiris vill ha det lite torrare. Det är inte många gräs som tål att stå med vattenkontakt, i stort sett bara jättegröe och rörflen (randgräs).
Gräsen och blommorna hade jag tänkt ha i bänkar runt dammen inte i blötzonen.
I vilken zon kan man ha svärdslilja, japansk iris, jättegröe och rörflen? Bor i norra sverige så det vore ju kul om nåt av det fungerade här…

Det är väl japansk iris som är lite tveksamt i norr och jag har själv provat den i zon 6, men den försvann. Rörflen och jättegröe har odlats som fodergräs på många håll och de vilda förekomsterna är nog troligen rester efter odlade exemplar från slutet av 1800-talet och spridningar från detta. Jag har dem båda och förutom nornalformen även två brokbladig varianter av rörflen som kallas randgräs eller människogräs. Svärdslilja kan också odlas i stora delar av vårt land och vilda (eller förvildade) exemplar finns efter vattendragen i kustlandet och en bit upp i lan