förökning av plantor
Hej jag har några frågor som jag hoppas att nån kan ge mig svar på.
1) Har en massa skott från syrenerna som kommer upp lite överalt är det svårt att plantera om dem så att man kanske kan få nya buskar ? eller är det rotskott som kommer upp eller går det lika bra med dem ?
2)Jag gillar klätterväxter men vet inte nått bra ställe att ha dem på då det inte finns så mycket husväggar att klättra på,kan man låta dem klätra på träden ? eller blir träden lesna då ?Försöker att övertalla min sambo om att byga en pergula,men han är inte riktigt övertygad ännu =)
Visst kan du gräva upp rotskotten från syrenerna och flytta dem dit du vill ha dem. Vill du inte att syrenen ska skicka rotskott är det bara att klippa av dem med gräsklipparen.
När det gäller klängväxter på träd så är det ett stort ämne. Till att börja med måste du veta vilken klättrare vi pratar om. En de har engna klängfötter att slingra/fästa sig med medan andra kräver något byggt /ditsatt stöd för att kunna slingra sig fast. Det behöver inte vara en pergola utan kan räcka med att du drar en metalltråd runt kring stammen så att din klättrare kan komma upp bland grenverket. Eller ställa att rutnät som den kan klättra upp på.
Vill du ha humle så räcker det med en stör eller ett rakt snöre, tänka bara på att den klättrar många meter på en sommar.
Klematis klättrar gärna på armeringsnät, de behöver inte fästas utan behöver bara liten hint om i vilken riktning den ska gå.
Rosor behöver knytas fast oftast. Iallafall ner till tills de kommit upp i större träd.
Tänker du leda upp en kraftigväxande klättrare i ett mindre träd finns det risk att ditt träd far illa, välter eller svälter.
Berätta mer så kan vi ge mer specifika råd.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Träden som jag vill ha växterna på är stora och väldigt gammla ask träd så dem välter nog inte =) Jag har nog inte riktigt bestämt mig för vilka klättrare jag vill ha men jag gillar klematis väldigt mycket funderade på vildvin gillar färgen på bladen om hösten.Humle är väll väldigt tacksam,vet att mina föräldrar hade humle men det blev väldigt lätt lös på den,brukar dem vara utsatta för det ofta ? Rosor har jag inte funderat på men när du skrev det så funderade jag på att det skulle nog vara väldigt fint med en ros på var sida om grinden,dem största träden står där kanske en båge över grinden får nog fundera på det men jag kan nog se det framför mig att det skulle bli väldigt vackert.Kan du rekomendera nån klätrande ros och som är lätt för en nybörjare som mig då jag inte har haft roser förut men dem är ju väldigt vackra =)
Har du träd modell större kan du gärna prova med någon av Honungsrosorna. De heter Rosa helenae på latin och finns i flera olika namnsorter. De växer 6-7 meter på varje gren och trivs med att inte klippas. Doftar underbart!! Jag har en Lykkefund (runt stolpe på bilden) och den har väldigt ont om taggar. Vet inte hur det är med de andra sorterna.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Åhh vilken underbar bild, den rosen var väldigt söt tack för tippset
Behöver man bind rosen ända upp om man låter den klättra som din gör ?

#3 Jag har Axel Olsen och Hybridan också av hongungsrosorna och de är riktiga taggmonster. Jag gladast åt min Lykkefund just därför.

Och ja - du behöver binda rosorna ända upp. Rosor klättrar inte av sig själva, utan ska ledas och fästas i den riktining man vill ha dem.

Tack för tippsen ska bege mig till plantskolan nästa vecka och kolla om jag hittar dem olika sorterna.