Köpte en ros igår...
…Efter stor beslutsångest så blev det en "Alchymist" som fick följa med hem från Flora Linnea. Jag och min mor var på Rosdagarna på Fredriksdal som gick av stapeln i helgen. Det hör ju liksom till att köpa en ros då… Jag har många Rosor på min önskelista och flera av dom fanns så klart på Flora Linnea men flera av dom tänkte jag gräva ner till hösten istället, när allt är förberett för dom. "Alchymist" har jag suktat efter ända sedan jag såg den för första gången för några år sedan. Vad är era erfarenheter av den rosen? Tänkte min skulle få klättra på verandagaveln.

Här kan du följa min från planteringsåret försommaren 04. Den sista bilden i bildserien gick jag ut och tog precis just nu.
Den doftar och är starkväxande. Min får sol från kl 15 till solnedgång som så här års är kl 21. Jag var lite skeptisk mot om soltimmarna skulle räcka, men när den väl satte igång att växa så växer den så det knakar. Har dessutom varit frisk, vilket ger den många pluspoäng hos mig.

Hur gör du när du binder upp dina klätterrosor? Såg att du inte hade någon spalje till din Alchymist. Jag tänkte slå i krokar som ser ut som u i altanväggen och sen försiktigt binda upp med hushållssnöre.

Precis så har jag gjort. Vårt hus är ett trähus så det har blivit spik lite här och där.