Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 14002 ggr
Lillianna
0

Doftande växter

Jag har försökt få en doftande trädgård och jag har lyckats ganska bra, men behöver tips på fler doftare så att jag kan förlänga doftsäsongen ytterligare..

Tidigt på våren startar min gullrisp med sina gula lite smått oansenliga blommor, men vilken DOFT!!!  Direkt efter kommer den vita schersminen och fyller luftrummet. Sen är det syrener och nu honungsrosorna. Nån stans mittemellan fick jag oxå njuta av silverbuskens väldoft. Hade ingen aning om att den luktade såå gott. Den stod i en plastpåse bakom vårt plank som går mellan huset och garaget och jag kunde för mitt liv inte komma på vad det var som spred en sån in doft. Men det blåste lite lätt fram och in under planket och det var alltså silverbuskens förtjänst. Senare på säsongen har jag några olika kaprifoler.

Nu planerar jag en busk och trädsamling och det får gärna vara dofare där i. Tex vill jag ha något olvon.

Vad har ni för doftare??

Bland perennerna är det många som doftar om man stoppar näsan i dem men Vänderoten sprider pustar av väldoft bara man kommer några meter ifrån den. Helt ljuvlig!! Men FRÖAR så man måste klippa ner den om man vill hinna njuta av de andra och inte bara rensa!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Doft är nästan det viktigaste för mig i trädgården, jag är helt såld på dofter… 

Vi har ginst på våren, sen syrener och doftschersmin, nu pionen och framöver förhoppningsvis mina nyplanterade Rosor. Undrar om jag glömt någon eller sagt dem i fel ordning…

Rose de Recht har en underbar doft och den blommar nu… Maidens Blush något svagare men ljuvlig blommar också…

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Just nu är det honungsrosorna som börjat blomma på de grenar som smugit sig in under mitt terrasstak av plast och alltså får lite tjuvstart. Sedan har jag ett antal honungsrosor till som börjar bli stora och som klättrar omkring i träden vid kanten av gräsmattan.

Min schersmin sprider dofter också och längs stigen från vägen till huset har jag flera rugosor som doftar. Längst ute vid vägen är luften tung av pepparmynta som tagit över halva kryddträdgården och som jag inte gör något åt just nu.

En bit från huset står ett stort snår fläder som vi planterade för tio år sedan och som fyller med sin tunga doft.

Pionen Sarah Bernhardt står nu i full blom och jag plockade en hel famn full igår för att trösta mig i regnet. Snart kommer min lavendelkant runt huset i blom.

Vill också ha fler dofter. Olvon har jag aldrig lyckats med. De har blivit angripna och dött.  Syrener har gått bättre och kaprifolen har varit helt fantastisk i år.

Bjornen
0

Första dofterna kommer från balsampopplar, olika syrener, silverbuske om inte den dött av Sorkangrepp, olika Rosor, olika schersminer, olika häggar, doftolvon, funkior, olika slidearter, trädgårdsnattviol och säkert ännu flera.

Christina
0

Trädgårdsnattviolen - hur kunde jag glömma den! Den sprider verkligen väldoft under lång tid.

Lillianna
0

Vad luktar din Sara Bernard pion?? Mina luktar avlopp…

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

Mina doftar lätt parfymerat vetemjöl - milt och gott och sött. Eller kanske som kakdeg.

kickboard
0

Först är det häggen som doftar och följs av syrén. Sedan får jag nog vänta till tobaksblomman och luktärten. På sensommaren har jag ett stort stånd med höstflox som doftar ljuvligt. Det verkar som jag borde satsa på mera doftande blommor och buskar.

Men vänderot doftar ju inte gott, Lillianna… Tycker den luktar mest piss, faktiskt.

Mervi
0

Jag har varit i Österlen. I Simrishamn och där runtom . På torget i Simrishamn såldes doftande österlenrosor, någon gammal sort som de kallade Peppingerosen. Den har inte slagit ut ännu men där finns knoppar. Jag skall fota den så fort den slår ut. Det är en buskros.

Någon som hört om den tidigare. Och kanske den heter något annat också.

Lillianna
0

Kickboard, Vänderot verkar finnas i flera upplagor men med samma namn. Min doftar verkligen underbart gott men jag har även doftat på andras plantor som luktar precis som du säger piss.

/Lillianna

~ Lillianna ~

magma
0

För ett par veckor sedan började mina tre stora buskar av japansk klätterros blomma, och jag hade glömt att de faktisk doftade! Och i en vid omkrets, så det kändes på flera meters avstånd. Nu känns det svagare, men istället har honungsrosen börjar blomma nu och där kan man verkligen tala om (stark)väldoft… Redan när bara två blommor hade slagit ut, så kände jag när jag öppnade ytterdörren på morgonen att "Helena hade vaknat" Skrattande

Margareta
0

Oj, nu saknar jag min Helena "Lykkefund" från min gamla radhusträdgård…. habegär IGEN…

magma
0

En tripp till plantskolan, måhända? Skrattande

Christina
0

Jag har sex honungsrosor och de växer över alla breddar. Två av dem klänger på huset och dem måste jag göra något åt så småningom. Lykkefund är nog min favorit också. Det är en av dem står intill huset men är lätthanterligast av alla eftersom den är taggfri och lätt att fösa undan när man ska passera Skrattande

zzaga
0

Lövkoja har jag en massa i mina rabatter, luktar jättegott på kvällarna. Doftpioner, smultronshersmin, Lavendel, Kryddväxter som Salvia, timjan och åbrodd luktar också gott. Skulle vilja ha fler som doftade gott:)

Christina
0

Något som ju doftar ljuvligt när man har dem utomhus är de orientaliska liljorna. Jag har två Muscadet som jag köpte som blommande plantor i aug 04 och som snällt kommer tillbaka sedan dess. Full med knopp i år och doften är minst sagt bedövande.

Petade också ner liljelökar blandade orientaliska förra året och de blommade fint och jag ser att de är på gång igen.

Bjornen
0

Av vänderot finns det tre vildväxande arter av. Flädervänderoten är vanligast vildväxande på fuktiga marker och av denna finns det fler svårutredda småarter, den har en något frän doft. Den som vanligen odlas är äkta vänderot som har svag eller angenäm doft. Jag har dem båda i trädgården och förmodligen även korsning mellan dem. Ännu så länge saknas den småväxta arten småvänderot som i stort sett finns här och där i sydligaste Sverige.

Bjornen
0

Just nu är det alla Rosor och vissa platser klarar man inte att vara alltför länge, schersminer och redan nu blommar ligustersyrenen.

Margareta
0

Är det någon idé att besöka plantskolor för rosinköp så sent som början av juli? Jag trodde det var för sent.

Jag har ju Zetas inpå knuten men hade tänkt vänta till hösten.

VILL HA både Helenae Lykkefund och en ny Alba Maxima, dem har jag inte hittat ännu.

magma
0

Krukodlade Rosor ska gå att plantera långt in på hösten, åtminstone in i september brukar jag plantera här (zon 4-5). Bara man håller koll på vattningen utifall det blir torrt, så borde det gå utmärkt. Hoppas du hittar dem, en del Rosor har en förmåga att ta slut! Glad

Christina
0

Håller med Magma. Jag har många Rosor som planterats i juli, när jag hittat krukodlat på  Zetas som jag vill ha. Det är barrotade plantor som man måste sätta tidig vår eller på hösten. Så passa på du om du hittar det du vill ha. Nu när du kanske har semester?

Lillhumlan
0

Hej hej, orkade faktisk inte läsa igenom alla svar så jag kanske svarar dubbelt nu, men det låter lite som jag vill ha det…….mycket doft.

Rosor

Jasmin

Kaprifol

Fläder

Nattviol

En annan natt blomma som är vad jag vet Gul… ser lite ut som en lilja.

Doftar underbart.

Lycka till från Lillhumlan

Christina
0

#21 Kanske menar du Hemerocallis lilioasphodelus Gul Daglilja? Den är lättodlad och doftar fint.

Lillhumlan
0

Kanske….

Min svärmor hittade något i rabatten som hon inte kände igen i år…..

hon lät det få växa upp och det visade sig vara en gul rackare som doftar uuuuuuunderbart på natten, vi stod och såg på när den slog ut i full blomm på bara någon minut, otroligt häftigt.