Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 2401 ggr
Lillianna
0

Endagsresa till Österlen

Igår arrangerade och genomförde jag och min förening en endagsresa till Österlen. Det blev 1 plantskola och 3 trädgårdar. Vi hade väldigt roligt i bussen även om det blev drygt 70 mil och det var det längsta vi åkt hittills i vår snart hundraåriga förening.
Först besökte vi Åbergs plantskola i Ystad. Vilken plantskola!! Jag är imponerad av det stora urvalet! Hittade massor av intressanta perenner och det ska sägas att jag oftast inte gör det på plantskolor… Sen åkte vi och åt mat alldeles vid havet, mysigt, innan vi åkte till Karin Wassberg i Simrishamn som hade en trädgård utan dess like i galenskap. Positivt menat! Ni som redan besökt den vet vad jag menar och ni andra får planera in den. Hon tog 30kr per person i entré men hon hade en 'show' oxå. Mina barn skulle kunnat lekt sig med i hennes historier säkert bättre än vad jag gjorde. Hon hade smugglare, fyllon och dörrvakter i trädgården som vi alla fick veta mer om. Unikt på alla sätt.
Halva bussgänget var i hennes trädgård medan andra halvan var i ett ullgalleri med en liten rosenträdgård någon gata bort. Sen bytte vi.
Efter det åkte vi till Henrik Vallentin i Vitaby och gick i hans AoT-kända trädgård. Det var roligt att 'känna igen' sig där och han läste lite trädgårdspoesi för oss.
Sen var det raka spåret hem innan busschauffören skulle överskrida sin arbetstid.

Det var en annorlunda bussresa, vi träffade många olika persobligheter och det satte extra charm på dagen. Kanske handlade vi inte så mycket som vi hade räknat med men vi fick desto fler glada skratt.

/Lillianna, Huskvarna trädgårdsförening

~ Lillianna ~

Mervi
0

Österlen är härligt. Jag var där i fredags. Jag har inte 70 mil dit utan ca 15 mil. Jag måste skriva upp dessa trädgårdar du besökte och tänka på de nästa gång.

Lillianna
0

Ja gör det! Karins trädgård var en upplevelse. Nästan som att gå på teater. Hon pratade inte så mycket om växterna utan om sitt 'skrot' som vi fick gissa på var det kom från. Mycket färgrikt och annorlunda. Sen om man tycker det är vackert eller inte är upp till var och en. Unikt var det definitivt!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

Va kul det låter! Jag måste få ändan ur vagnen den här sommaren och ge mig iväg på lite utflykter jag också. Har blivit alldeles för bunden vid att vistas i min egen trädgård och går knappt över landsvägen till grannarna längre så länge det är ljust ute. Nästan sjukligt säger mina barnGenerad