Vad är detta?
Det är en Juglans iallafall = någon valnöt, tar du bort det där gröna på frukterna så hittar du valnöten därinne men den lär vara ganska omogen nu. Trädet brukar kunna bli riktigt stort så det ser ut att vara ett ungt träd.
Tack för ditt svar, vi har bott här sen i februari så man hittar lite roliga växter här och där, jag tror det är ett ganska ungt träd för det är inte så grovt och stort, kan man äta dom om dom får sitta kvar? När ska man isåfall plocka dom? Det finns inte så många men en 8-10 st är det nog.
Man brukar låta dem sitta kvar så länge som möjligt på hösten men vid frost får man nog ta in dem + trillar de ner på backen är det bara att plocka in dem, alla de valnötter vi kan odla i sverige (äkta valnöt, svart valnöt, manchurisk valnöt) har ätliga nötter.
Tack så mycket för hjälpen Åsa, nu undrar vi när och hur man ska klippa trädet? eller man kanske inte ska det?

Jag har grå valnöt, och manchurisk valnöt och det är ingen av dem, och det är inte äkta valnöt heller. Ytterligare åtminstone två arter kan odlas i Sverige nämligen japansk valnöt och svart valnöt. Jag gissar på svart valnöt. Totalt finns det 15 arter av valnöt och alla har ätliga nötter. Däremot har åtminstone japansk valnöt giftigt ytterskal som används att döda fiskar med.
Ev. beskärning av valnöt ska ske under sommar eller höst och inte på våren eller vintern.
Tack för era svar, ska bli spännande att se vad det blir av dom.