Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 5289 ggr
Rozzy
0

Svetsa paviljong

Hej jag är ny här på forumet jag har härjat i keramik i fokus ett tag och blev glad att jag upptäckte er här. På lördag ska jag starta med att svetsa min paviljong. Har någon av er fixat något liknande kunde det vara kul att få lite tips?

Skissat upp hur jag vill ha det. Svartbetsat trä till knutar med magnoliaknoppar i keramik på mellan dem fäller jag in armeringmatta trerutor breda med bra höjd, två sådana i vinkel så detta bildar hörn. En låg kant på tre sidor som följer muren den tredje ska vara öppen nedtill jag ska guta en hel betongplatta och ett vattenkar med n drake eler ödla samt tre bänkar som ska vara svarta.

Den ska ligga längs ner i trädgården nära ett hörn av stenmuren, det är ett halvskuggigt område med en lite björkar på andra sidan det är ett av ställena i trädgården där vi ser solen går ner.  

Vill ha en vacker murgröna jag hittat på vardsjöns plantskola, den har stora mörka blad och röda stjälkar, sen kanske något vackert blommande helst något som inte lockar sniglar och rådjur. Kanske en kaprifol men finast vore en ljus klängros men det vore väl att fresta de små gynnarna framför näsan paviljongen ska vara vid tomtgränsen, i övrigt är trädgården inhängnat.  Ja ett par klematis kan man ha men sniglarna har varit lite och knaprat på småskotten, sen har det tagit sån tid innan de etablerar sig tycer jag.

[bejan]
0

Hej.

Såg att Du köpt växter i vardsjöns plantskola. Kul där handlar jag åxå. Ang lusthus/paviljong så gå in på Mia.H. En väninna som är konstnär och tillverkar paviljongen i armeringsjärn. Där kan Du kanske få ideér

Panthera
0

Låter spännande. Fuskar själv med svetsning, särskilt då armeringsjärn till trädgården. Var mer exakt hittar jag Mia.H?

[bejan]
0

Googla på Mia H eller försök www.mia-h.se Hon bor i Ljungskile

Panthera
0

Tack för länken. Blev inspirerat direkt Glad

Rozzy
0

Nu var jag på plantskolan och hittade lite kul till spaljen, en vacker dos utan namn liknar new dawn fast lite lite mörkare färg, inte så taggig och stora vackra nypon, en rejäl planta på 1,5 m.

Torparmor
0

Rozzy Hur gick det med din paviljong? Skulle vilja ha en jag också. Har du någon bild att visa?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!