Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3265 ggr
kicmat
2012-11-17 09:49
1

Vintertäckning?

Hur gör ni och vad använder ni som vintertäckning i era trädgårdar?

Lill-Kisse
2012-11-17 15:29
0

Jag klipper inte ner mina perenner inför vintern. Alla växter får vissna i sin egen takt. Då faller bladen ned och ger skydd. Dessutom tar jag inte bort löv, som blåst omkring, utan krattar ihop det till rabatterna. Det ger extra skydd och maskarna får lite att jobba med under vintern, vilket är bra för jorden. Slutligen lägger jag upp extra jord kring rosorna.

Bjornen
2012-11-18 08:06
0

Självklart ska bladverket vara kvar under vintern och den viktigaste funktionen har de för att avleda höst- och vinterregn.

Bästa täckningsmaterialet är ormbunksblad. Täckning med granris bör göras sedan marken har frusit annars risker det att bli ett skadligt istäcke under granriset.

Vintergröna buskar bör täckas med säckväv eller andra luftiga material i första hand mot vårsolen, men även mot stark frost. Använd inte plastmaterial och absolut inte svarta plastsäckar.

Kalle-B
2012-11-27 08:51
0

Det enda jag vintertäcker är Rosor. Och då handlar det om att skydda mot vårsolen. Då är det säckväv som gäller. Och det är först i slutet av februari det brukar bli av. Rosorna brukar nog också få lite hopkrattat löv kring "fötterna".

Alexander/zon3
2012-11-29 18:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frigolitskydden blev klara igår för fikon och oliv i zon 3-4. Använde samma skydd förra vintern och växterna var utan skador fast det var -23c i lufttemp utanför skydden. Annars för enklare skydd brukar en rejäl lövhög över växten fungera bra, håller nederbörd borta med pressening över och sedan skotta över snö, detta skydd har bland annat fungerat för fikon här när lufttempen varit neråt -25c/-27c. Fikonen överlvde dock med viss nedfrysning.

Alexander/zon3
2012-11-29 18:44
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ditt satt i rabatten