Funderingar på odlingslott
Jag har har lite lösa funderingar på att skaffa mig en odlingslott och skulle gärna ta emot lite tips och råd. Jag har några frågor och hoppas att någon kan svara.
Det finns ett område med lotter i närheten och en stor del av dem ser oskötta ut. Misstänker därför att det inte borde vara så svårt att få överta en. Hur mycket brukar en odlingslott (dvs ingen stuga på lotten) kosta per år? Området jag funderar på ligger i Tullinge, ca 25 minuter från Stockholms central.
Jag läste någonstans att det kan finnas regler för hur mycket/lite man får odla. Är det vanligt? Om jag bestämmer mig för att slå till skulle jag vilja börja lite lätt. Jag tänker mig lite lättodlade saker i början, kanske några olika löksorter, squash och någon bärbuske. Om jag känner att jag har tid och lust kan jag ju utöka senare. Men om det finns ett krav på hur mycket man måste odla kanske det inte går.
Hur mycket tid kan man tänkas behöva lägga på en lott första året om man inte har en skyhög ambition? Jag är inte helt nybörjare på odling, vi hade en stor köksträdgård när jag växte upp och även om jag inte hade huvudansvaret så var jag ganska delaktig. Det är dock en del år sedan jag odlade sist. Senaste året har jag haft balkongodling och det tyckte jag om, det var det som fick mig att vilja utöka odlingarna.
Det är så olika vilka regler de har, men jag har aldrig hört att man måste odla en viss mängd. Enklast är att kontakta Tullinge Koloniförening, deras ordf heter Margareta Larsson enl Botkyrka kommuns hemsida.
Om lotten har varit i träda i flera år, måste du börja gräva och rensa bort ogräs. Det kan ta tid och vara jobbigt, så det är väl bäst att börja i mindre skala.
Börja odla något som du gillar att äta. Förutom dina egna förslag kanske någon krydda persilja (flerårig sóm tar tid på sig), salvia eller oregano och någon blomma förslagsvis ringblomma som både är vacker att se på och som kan torkas och användas som krydda eller till te. Mangold brukar vara tacksam att odla, blad kan plockas hela säsongen.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tack! Jag ska kontakta föreningen för att få lite närmare svar om hur det fungerar här.
Bra förslag på grödor, tack för det också. Örtor hade jag på balkongen i somras och det var väldigt trevligt att kunna plocka medan maten stod på spisen, så de får nog bli kvar på balkongen. Mangold låter roligt, har aldrig odlat det men jag tycker plantorna är så vackra att se på.
Är det rimligt att kunna få något alls att skörda första året eller går det helt åt att rensa om lotten varit oanvänd några år?

Man ska inte så och sätta allting på samma gång. Därför går det bra att rensa lite i taget. Rensa, så, rensa lite till och så.
Ärtor av alla slag tillför näring till jorden. Bondbönor växer överallt.
Lök är inte alls krävande. Sätt vanlig gul lök och silverlök.
Satsa på rotfrukter. Alla utvecklas under jord. Där bör du gödsla först (gärna med kogödsel). Vänd ner gödseln och vänta någon vecka eller två. Potatis är känt som lämpligt att odla där det tidigare varit mycket ogräs. Därför funkar också t ex rödbetor, majrovor, kålrötter och morötter bra. Det är enkelt att hålla undan nytt ogräs kring allt detta.
Lycka till!

Allt går att odla även med mycket ogräs, men skörden blir därefter. Morötter fungerar mindre bra med mycket rotogräs.
Persilja är tvåårig (om den övervintrar) och inte flerårig-
Upphöjda bäddar med duk under fungerar även direkt på gräset. Det kan vara en bra start.
Normalt kan man så grönsaker från april till augusti (september). Höstsådd även i oktober-november (december).
Upphöjda bäddar, är det när man bygger en ram och fyller med jord och odlar i? Vilken duk är det man ska täcka med då?
Det kanske är en konstig tid på året att gå i odlingstankar men det var nu jag fick idén. Ska man driva upp plantor finns det väl dessutom saker som bör sås ganska tidigt på året.
En annan fråga som någon kanske har svar på: Finns det någonstans man kan köpa små plastkrukor att så på nätet?

Man ska använda svart täckväv, som är en väven plastduk som gör att vatten tränger ner genom duk och inget tränger upp från gräset (drygt 99 säkert).
Normalt bör man inte så frön förrän i februari och bäst gör man i lite större krukor som man sedan skolar om. Sådd i små krukor innebär ojämn fuktighet som minskar förutsättningar för uppkomst och god tillväxt. Man bör undvika krukstorlekar under 8-9 cm.
Är det samma sak som heter markväv?
Jo, det var den storleken på krukor jag tänkte på. Vet du om det finns någon bra nätbutik som säljer sådant?
Har odlingslotter i kungsängen som ligger ca 25min med pendeltåg från stockholms central. Jag betalar 100kr i medlemsavgift/år + 125kr per lott/år. I avgiften ingår vatten och 2 bodar med redskap, gräsklippare mm. Vi kan dock ha låga priser pga att kommunen bara tar 100kr i arrende för marken + det är bestämt att föreningen inte ska gå med vinst utan det ska bara betalas vad det kostar.
Föreningen ser till så det finns gott om stallgödsel vi får flera leveranser varje säsong och man går bara och hämtar och betalar det man tar = 10kr skottkärran.
Vi har några få regler ex. att man inte får vattna med spridare, att odlingen ska vara ekologisk, att man ska klippa kanterna runt sin lott. Vi har ganska stor tolerans mot ogräs i föreningen vilket är bra för mig för jag jobbar mycket i perioder så ibland kommer man efter. Finns inga regler för att det ska bli avkastning av lotten finns de som har odlingslotter med enbart perenner och så har de satt en solstol i mitten och spenderar sommaren där i sin egen lilla oas.
Jag rensade mina lotter första året beror ju på hur mycket ogräs det är + hur mycket tid man har min ena lott jag rensade upp rejält bestod av perenner, hallon, mynta och brännässlor och jag fick massor att skörda där första året och så även på min andra lott som var hyfsat välrensad och jag fick mina lotter en bit in i maj.

#7 Normalt behöver man inte köpa några plastkrukor för att så i. Många matvaror förpackas i plastboxar med hyfsat hög kant. De brukar jag diska ur och spara för den första sådden inomhus.
Dessutom har jag sparat både plast- och lerkrukor, som jag skolar om plantorna i, innan det blir dags att sätta ut växterna på friland eller i blomlådor.