Självsådder av sommarblommor
Ovanligt många av mina ettåriga sommarblommor från förra året har fröat av sig och kommer tillbaka i år. Lejongap- Night & Day Blodamarant - Velvet Curtains, Sommarriddarsporre -Larkspur samt Rosenskäror och Leverbalsam tittar upp. Lite på fel ställen men är ju lätta att flytta på.
Fler som har noterat ovanligt många självsådder?

Nja, det ska jag nog inte påstå men jag kan ju ha rensat bort dom i tron om att det är ogräs. Rosenskära känner jag igen däremot och jag har flyttat flera plantor till bättre ställen.
Var nära att rensa bort en planta som jag trodde var den förhatliga vallörten som invaderat mina rabatter. Bladen påminde men jag märkte att de var något annorlunda så den fick stå kvar. Nu blommar en ståtlig fingerborgsblomma som jag inte haft alls på ett par år. Brukade fröså den, men den har haft svårt att övervintra så att den kunnat blomma följande år.

Det är ganska naturligt med mycket självsådder, då det var så fin sommar förra året och mycket frön hann mogna ordentligt.
Fingerborgsblomma har lång fröviloperiod och från egen erfarenhet klarar frön minst 20 år i marken, men det är säkert mycket längre (hundratals år ?).

#3 Kul att höra - då är det alltså därför att fröna blev riktigt mogna förra sommaren som det är så mycket som kommer upp.