Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3048 ggr
LinneaChristina
0

Tibastbär i vilken månad?

Någon som har koll på när på året tibastens giftiga bär är mogna?

Funderar också över en annan sak ang. tibast. Hade fått för mig att "åtta bär dödar en varg". Men nu hittar jag belägg för att det räcker med sex stycken.

Undrar vilken som är den vanligaste "teorin" och i vilken utstreckning man faktiskt använde tibast för att ta livet av rovdjur. Verkar som att det var vanligare i Finland än i Sverige i alla fall, om det förekom över huvud taget i Sverige?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Bjornen
0

Tibastbären blir mogna under juli månad, men brukar försvinna ganska fort av fåglar. Jag har öppen trädgård i min stora visningsträdgård i mitten av juli och jag brukar ha bekymmer med dem så att inga barn äter av dem.

Tibastbären har använts som medicinalväxt åt djuren,men även i magi. Direkt efter kalvningen skulle kon ha 3 bär men inte flera.

I svenska finnbygder har man använt tibastbären flitigt "tvifelbast". Väl dokumenterat från Orsa finnmark.

LinneaChristina
0

Tack för svar! Juli, alltså. Början eller slutet av juli? Gäller det även vildväxande tibast?

Hur länge kan man tro att bären sitter kvar, förutsatt att de får vara ifred för fåglarna?

Interssant med korna! Sparade man bär och torkade då, eller? Annars kalvar väl kor oftast på våren, ett bra tag före juli …

//Linnea

LinneaChristina
0

Nu hittade jag info på Blomsterlandets hemsida som säger att röd tibast får bär på hösten. Även här nämns att bären insamlas på hösten.

Är det en annan sort än du har, eller beror det kanske på var i landet man befinner sig?

Behöver verkligen veta detta till en text jag håller på att skriva. Är jättetacksam mot dem som kan ge mig någon ledtråd om hur det ligger till…

//Linnea

Bjornen
0

Visserligen finns det många arter av tibast, men nu har jag bara den vilda arten med både rosa (röda bär) och vita blommor (gula bär). Sällsynt odlas ytterligare några arter som dock har begränsad härdighet och är mycket sällsynt i handeln. Bären har alltid mognat i juli (kanske rentutav redan i slutet av juni efter en varm försommar) hos mig och de är försvunna oftast också i juli. Många tror att alla bär mognar på hösten, men tibasten blommar tidigt (april-maj) och därmed mognar också bären därefter. Tibast växer ju vild i nästan hela landet och de har lite varierande blomningstid efter klimatzonen.

Jag gick igenom mitt stora manuskrift om odlade växters kulturhistoria. Tibast behandlar jag där med en dryg sida text och den dödliga dosen för hundar är 6 bär och samma sak borde gälla för varg. Tibast har använts flitigt i folkmedicinen och ibland med riskabla användningar.