Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 9683 ggr
mhoi
9

Luktärt med torra blad

Hej, någon som vill tipsa en nybörjare vad som kan vara fel? En av mina luktärter har tappat blad, de torkar i kanterna och sedan ramlar de av när man nuddar dem. Alla andra plantor ser bra ut. Har jag vattnat för lite eller har de fått för mycket sol?

Bjornen
0

Torkande bladkanter och sedan avramlande blad tyder på torka.

mhoi
2

Tack för svar, ska försöka se till att de inte torkar. Men just nu är det ingen fara - det regnar! Glad

navarro
7

Jag har tre luktarter i kruka pa balkongen och eftersom det inte regnar vattnar jag varje dag och nu har en av krukorna blivit alldeles gul, det ar bara de 15 cm som ar langst upp som ar grona, har jag vattnat for mycket?

Bjornen
0

Gula plantor tyder på syrebrist och för mycket vatten ger upphov till syrebrist. Det var lite märkligt när det är grönt i toppen.

Christina
1

Mina luktärtor har varit varit fantastiskt fina i år. Jag har annars också ofta råkat ut för gulnande blad, och förstår nu att det beror på syrebrist. Har ofta haft alldeles för många i plantor i varje kruka och vattnat mycket rikligt, eftersom just dessa krukor står nära en vattenkran.

Undrar hur de klarar av detta regniga dygn. Har ingen lust eller ens plats att förslka dra alla jättekrukor med luktärtor och änglatrumpeter i skydd under tak. Mina Rosenlisor och min stora flitiga lisa har fått skydd dock.

kickboard
1

Min första luktärt började blomma igår - med rosa blommor. På påsen som jag sådde var blommorna blå, hur månne  detta har gått till?

Vissa av mina plantor har också fått torkade blad, luktärter hör nog inte till de mest lättodlade blommorna, men de är ju så fina när de blommar och doftar dessutom härligt.

Bjornen
0

Luktärter är ursprungligen rosa, när de hittades på Sicilien. Många växter vill gärna gå tillbaka till sitt ursprung. Det är inte så ovanligt att det har blivit fel när fröna packats.

kickboard
0

Sådde ur samma påse i fjol och då var de definitivt blå.

Christina
0

Konstigt att det blir en annan färg när fröna övervintrat. Säkert att du inte tagit en annan påse? Jag sådde också blå förra året och i år har jag sått såväl blandfärger som samma blå. Kommer inte längre ihåg vilka krukor som är vilka men det ger sig väl när de börjar blomma.

kickboard
0

Jag har bara en påse så det måste vara samma.

Bjornen
0

Vissa växter kan ändra färg beroende på temperatur och viss mån även jordmånen.

kickboard
0

Bjornen

Det var lite det jag gissade på, så vi får väl se hur blommorna blir i de andra krukorna som jag har på andra ställen och sen i rabatten där  jag också har en kon med luktärter.