Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6250 ggr
Margareta
2007-06-28 14:26
0

Rådjur

Vi hade besök av en god vän som är jägare i helgen.

Han hittade färska och tydliga spår av råbock på vår tomt. Bocken hade smugit över ett hörn där han inte stör och inte äter något jag skulle sakna. Vi har bott här i sex månader nu och inte sett några rådjur eller upptäckt några spår i form av uppätna växter. Det trodde jägaren beror på att vi har hund som ständigt lämnar ny doft och att även närmsta grannarna har hundar.

Han tipsade om att blodmjöl är väldigt effektivt om man vill hålla dem på avstånd. En slaktplats återanvänds inte av djuren, utan de söker genast nya vägar. Har man inte möjlighet att "slakta" där man störs av rådjur räcker det med att strö ut blodmjöl, som är ofarligt för andra djur och växter.

För mig var detta helt ny kunskap så jag vill gärna dela med mig av det. Jag antar att det är ett känt trick för många, men som sagt, vi är några nybörjare/amatörer här också.

Jag uppfattar inte dessa vackra djur som ohyra, men skulle de äta mina Rosor skulle jag nog inte bli så glad.

Numer pensionär i Nynäshamn

Åsa S
2007-06-28 15:07
0

Rådjur kan vara ganska modiga och ändå beträda mark som strösslats med blodmjöl, har man bara tillräckligt goda växter och det inte finns likvärdiga alternativ hos grannarna kan man ändå få besök av rådjur trots blodmjölet.

Ett annat sätt som kan avskräcka rådjur är att pinka revir, men man måste vara köttätare det är bara urin från köttätare som kan hjälpa till att hålla rådjur borta.

Christina
2007-06-28 22:28
0

#1 Det är vad vi försöker göra.

Men går nästan varje dag ändå och noterar att färska rosskott blivit avknipsade. Guskelov har de i år lämnat så pass mycket kvar att det inte gör något vad gäller rosorna. Mina rosbuskar är nu alla två - fyra år och de taggiga och täta snåren är inte så trevliga för rådjuren, så de nafsar mest i utkanten.

Det största problemet har varit min Frühlingsudft som blommar på fjolårsskotten och står som en solitär i gräsmattan. Där har rådjuren inga problem att gå runt busken och ta för sig.

Margareta
2007-06-28 22:37
0

Vi har hund, grannarna har tillsammans 4 hundar och alla fem gör nog sitt för att hålla reviren levande. Det tycks hjälpa mot rådjuren. Vi har inga alls nära oss ännu, så blommorna är orörda. Innan vi och grannarna flyttade hit åt rådjuren Thujahäcken nerifrån… inte så vackert och det har inte repat sig ännu.

Numer pensionär i Nynäshamn

pyromanen
2007-06-28 22:47
0

Skaffa lodjur :)

Första åren vi bodde här hade vi rådjur i trädgården varje dag. De kunde stå utanför köksfönstret och äta från fågelbordet på vintern!  Och på grusvägen ner till barnene skola räknade vi rådjur pååkrarna.. 20-25-30 stycken.

Numera hejar man till om man ser ett rådjur och hela våren har jag kunnat njuta av massor med tulpaner jag satte i höstas.  Såg t o m ett lodjur i trädgården.  Det var jättehäftigt! jag och döttrarna såg det samtidigt.  större än jag tänkte mig, fram för allt högre och kraftigare.  Tjejerna skrek och pekade "et lodjur!!!

Älg däremot!  Ledsen  4 nya fruktträd satte jag i höstas.  Planterade efter alla konstens regler och stängsel mot rådjur runt och sorkskydd…  Då en morgon hade nån älg ätit av topskotten på alla 4 träden. Stoppat ner sin stora mule ovanifrån i de små inhägnaderna runt träden… De små skotten kan inte ha fylld mycket i en stor älg munn…  ARGGGhh  Träden har ju inte dött, men de får väl en lite konstig form kanske.

Någon som har råd mot älg utöver at stoppa dom i frysen och äta upp dom?

Christina
2007-06-28 22:57
0

Var köper man lodjur?

Ja vi har en fruktträdgård som är rena skämtet. Satte en rad träd på ängen som hör till tomten. När vi efter två, tre år inte fick ha dem i fred för älg och rådjur satte vi stålnätsburar omkring. Älgarna har synts stå och sträcka på halsen och äta där burarna tar slut.

Efter tjugo år ser träden fortfarande mycket märkliga ut. De som verkade ta sig åt sorkarna rötterna på.

Men plommonen och äpplena räcker till oss ändå märker jag. Särskilt nu när barnen flyttat hemifrån. Men de är inte snygga där de står i sina burar.

Bjornen
2007-06-29 00:08
0

Blodmjöl är effektivt, men tänk på att det är ganska stark gödsel och alltför flitig användning kan betyda att vissa växter försvinner.

Pomperipossa
2007-06-29 00:54
0

Vi har mycket rådjur här. I våras stod jag och såg när en fin bock gick över och började knapra på grannens jordgubbsplantor. Vi har hund och har inte ett rådjur på gården. Jag brukar pillra ner lite hundhår mellan tulpanlökarna. Annars har jag hört att man kan köra med fårull för att slippa ovälkomna gäster.

Christina
2007-06-29 00:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser vår fruktträdgård ut. Vi har slarvat med att gräva runt träden så ängsgräset växer högt.