Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 12210 ggr
Bjornen
18

Rönnspinnmal ?

Häggen är hu hårt angripen av häggspinnmal och äpplena har också angripits av äppelspinmal. Jag hittade någon rönn som också var angripen. Finns det också någon rönnspinnmal eller var det någon som tog fel på äpple och rönn ?

Pomperipossa
0

Rönnen häromkring brukar bli lika hårt åtgången som äpplena. Vet inte säkert men de säger att det är samma på äpplen och på rönn.

Bjornen
0

Jag har aldrig tidigare drabbats av äpplspinnmal, men i år har jag hittat några "spinnbon" på paradisäppln och två stycken på en yngre rönn. Även andra i mina trakter har haft besök av äppelspinnmal. Men äppelspinnmal är en ny insekt för våra trakter (Falu-trakten). Förra året hörde jag många rapporter om angrepp av äppelspinnmal runt Uppsala och Stockholm.

Äpplen och rönn är ju relativt nära släkt och det är möjligt att ympa in äpplen i rönnen. Nu är rönnen en olämplig rot att ympa få eftersom livslängden blir begränsad. Men några lyckade försök har man hört talas om. Jag har inte provat själv.

Aconitum
3

Bygger på med ytterligare en fråga…

Häggspinnarlarverna har nu kalätit häggarna i vår häck och krupit vidare in i en blågran, i rönnspirean och även ut på staketet. Där hittar man nu stora, i mitt tycke riktigt ruggigt äckliga paket med rörligt innehåll. Men vad jag vet ska de inte göra skada på andra träd/växter än häggen - är det så? Känner mig annars nödgad att gå ut och försöka rädda de perenner som fått besök - bl. a blåsvingel och nejlikor. Hittade precis ett paket i toppen på en ännu liten Ginnalalönn också…

anki1
0

Rönnbörsspinnmal gillar rödvinbärsbuskar oxå, den äter bladen.Men låter bli bären, bladen brukar kommatillbaks. Min ena hägg brukar bli angripen av häggspinnmal.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
1

Jag har tre år i rad haft häftiga angrepp av häggspinnmal på mina häggar, varav en är stor och på en framträdande plats i trädgården. Ännu har den inte kommit till mig, men jag misstänker att det bara är en tidsfråga. Fågelholken i häggen var tänkt för en fågelfamilj som ville ha nära till maten, men nu är ungarna redan flygga. Förhoppningsvis tog de för sig litet grann.

Pomperipossa
5

Alla tre äppelträd och alla rönnar i närheten är ganska duktigt angripna. Grannen och jag stod senast igår och pratade om det finns nåt man kan göra för att bli av med dom. En del säger att det räcker att spola med en kraftig vattenstråle, men det funkar inte. I fjol körde vi med Pyrex och blev av med alla. I år tänkte vi försöka med Pyretal och se om det funkar. Nån annan som har bra förslag??

Bjornen
0

Pyretrum-preparat dödar olika larver och alltså även spinnmalar om det kommer ner på larverna och inte fastnar i nätet. På äpplen och rönnar går det att plocka bort de enskilda angreppen, men på häggen är det inte ens värt att tänka på det eftersom en del häggar är bladlösa.

Christina
1

Fortfarande ingen häggspinnmal hos mig - börjar våga hoppas att detta blir ett år utan den.