Hur beskära äppelträdet?
Vi har ett litet äppelträd i trädgården som stod där när vi flyttade in. Jag tvivlar på att det blivit omhändertaget alls eftersom de som bodde där innan oss inte var mycket för trädgårdsskötsel. 
Trädet är ca 1.90 högt (från jorden upp till högsta grentoppen) och lite spretigt, men grenarna är inte särskilt tunna. Vissa är dock böjda pga tyngden från äpplena. Det blev många fina, röda äpplen detta året.
Jag undrar hur/när man ska beskära detta lilla träd? (Jag har tyvärr ingen bild på det.) Men grenarna är ganska långa och växer ut åt alla håll.
Det behövs en bild för att man ska kunna tala om hur man ska beskära.
+Du bör fundera på vad du vill åstadkomma med trädet och titta inte på grannarnas träd är nog runt 95% av träden i villaområdena som är felbeskurna, ofta tittar man på grannen och gör likadant och ofta förstör man träden mer än man håller dem vitala.
Bästa tiden att beskära lite äldre äppelträd är dock i juli-september.

Med tanke på trädens minimala storlek tyder det på stora problem. Tänkbara problem är rotsnurr som uppkom efter planteringen, dålig uppbindning så det aldrig fått tillfälle att fastna i jorden eller mycket svag tillväxt på grund av andra konkurrenter. Känn på stammen och konstatera om det är riktigt rotfast.
Generellt är det mycket viktigt att man har en ordentlig topp och andra grenar har avtagande höjd. Högsta punkten får alltid mest näring och därmed behålls proportionerna mellan de olika grenvarven. Äppelträd ska inte klippas så det blir en bärbuske på stam.
I detta fall bör beskärning göras under våren för att få till en ordentlig tillväxt. Unga träd där risk finns att rådjur eller älgar kan komma att äta av grenar bör beskärning göras på våren och kan bli då en putsning efter djurens framfart. Träd som inte mår bra bör också beskäras under våren för att förbättra tillväxten. Övriga träd kan mycket väl beskäras på sommar eller tidig höst. Sådan beskärning gör dock ont i mig om man förstör mycket kart. Men det innebär att trädet bildar färre nya skott och nästa beskärning kan skjutas på eller bli mindre omfattande.