Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 10808 ggr
Torparmor
56

Vinterförvara gladiolus

HUr förvarar jag mina gladiolus bäst

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ikna
0

Jag brukar ha mina i sådana där lökkorgar och tar bara in hela korgen med löken, förvarar dem i mörkt, frostfritt utrymme. När våren kommer tar jag fram lökkorgarna, tömmer ut all jord och planterar om lökarna i ny jord, sen driver jag dem i växthuset tills frostrisken är över och då planterar jag hela korgen i rabatten.

Torparmor
0

Vattnar du inget alls under vintern? Klipper du ner blomstängeln men spar bladen? Jag har en del i kruka och en del i rabatt utan lökkorg. Ska jag sätta se från rabatterna i kruka med jord eller bara utan?

ikna
1

Jag brukar låta bladen vissna något innan jag klipper ner dem till ca 5 cm längd, samma med blomstängeln. De du gräver upp ur rabatten, kan du sätta i kruka eller liknande och det räcker med den jord som följer med. De som står i kruka, kan stå kvar i den under vintern. Jag vattnar inget alls under vintern, men de måste stå mörkt.

Lycka till!

Torparmor
0

Tack för hjälpen. Då tar jag in de som blommat över och låter bladen vissna ner lite innan jag ställer dem mörkt. De som fortfarande blommar får stå ute lite till.

DesK
1

Jag lägger mina i en sån där nätkasse som man köper gul lök i och sen hänger jag den på en krok i matkällaren och gör ingenting med dem förrän jag sätter dem i krukor på våren och ställer i källarfönstret och vattnar sparsamt.

/Désirée

Torparmor
0

Tack för fler tips. Jag har många så jag kan testa olika alternativ. Spännande att se vad som fungerar bäst efter mina förutsättningar

Bjornen
0

De bör finns tillsammans för inte alltför torr jord, då knölarna riskerar att torka bort.

Torparmor
2

Nu har jag tagit upp alla gladiolus. På många finns det små vita lökar, en del lossnade. Ska jag lägga de lossade lökarna i jord? Kan de som sitter kvar vara kvar över vintern eller tas loss de också?

Bjornen
0

Efter ett års odling får du nya blombara knölar. Småttingar är känsliga för urtorkning.

Torparmor
0

Tack Björnen! Då lägger jag lite jord i en låda, fuktar, placerar lökarna och täcker med lite jord eller sand. Förståe att jag behöver kolla så de inte torkar ur och ev spraya lite vatten på under vintern.