löss
jag har fått små gröna bladlöss på mina rosenknoppar… hur får jag bort dem? Eller ska de få vara kvar? Jag planterade den för ett par månader sedan och nu finns ca tio knoppar som jag väntar på ska slå ut… vill inte att de ska bli förstörda…
Det räcker med att mosa och dra bort löss med fingrarna, spruta med medel kan man göra men då tar man död på de naturliga fienderna så då får man fortsätta hålla på och spruta hela säsongen.
Jag brukar spruta med vattenslangen. Det är effektivt. Men då rosen har knoppar kanske de inte tål det kalla….vet inte.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Såpvatten eller olika färdigblandade medel som innehåller alger, såpa eller liknande fungerar bra. Finns också som koncentrat. Men det är viktigt att hela lusen får medlet på sig efter som det täpper till andningsorganen (trakéerna). Lusen dör alltså kvävningsdöden och inga andra insekter dödas av medlen om de inte kommer i vägen förstås. Kan behöva upprepas någon eller några gånger eftersom det inte påverkar lusäggen i någon nämnvärd grad. Man måste alltså riktigt ödsla med medlet och man sprutar lämpligen med ena handen och använder den andra för att sprida medlet över allt.

Tack för alla tips!!! Jag ska genast bekämpa dem!