Hopplös i trädgården :/
Tjenare :)
Jo för några månder sedan köpte jag och sambon ett hus. Så nu under sommaren har jag kommit fram till att jag inte är något vidare på att hålla snyggt i trädgårdslanden. Jag har varken tid eller lust att rensa massa ogräs hela tiden. Men samtidigt känns det som det hör till att man har lite blommor och sånt. Och jag vill ha det, för jag älskar blommor.
Har ni något tips på något material som skulle göra att det inte blev så mycket ogräs? Har ju sett typ land med små gråa stenar, eller slags bark? Eller är det bara till dekoration?
Tills nästa sommar skulle jag ha viljat komma komma fram till någon lösning som passar mig :) Så kom med så många tips ni kommer på så får vi se vad jag nappar på.
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

Bästa sättet är att ha så mycket växter att ogräset inte får plats.
Täckmaterial kan förhindra fröer att växa, men det som kommer underifrån stoppas inte. I så fall får du lägga markduk under, men även det är inte 100%.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
En variant:
Ta bort rabatter och så gräs, och kanske odla i få, men stora krukor, som placeras på lämpliga ställen. Bara att vattna krukorna vid behov.
(Det är lättare att klippa en gräsmatta än att rensa ogräs.)

Rensa ordentligt under de buskar du vill behålla och lägg ett tjockt lager med grov barkmull under för att stoppa ogräset. Det håller ett par år innan du måste upprepa proceduren.
Rensa ordentligt kring de perenner du vill behålla och plantera marktäckare, som sprider sig lätt. Du får välja marktäckare som passar till respektive rabatt. Det kan t ex vara Vintergröna (blå blommor och vintergrön), Penningblad (gula blommor), Näva (oftast rosa blommor) eller Revsuga (lila blommor och mörka, nästan bruna blad).
Naturligtvis måste du hålla efter ogräset ordentligt tills marktäckarna spridit sig. Förhoppningsvis upptäcker du vilken rogivande sysselsättning det är att sitta och rensa ogräs då och då.