Några ovanliga växter tycker jag inte finns i svenska postorderföretag utan de flesta finns ganska allmänt i handeln. Där det påstås vara lite ovanligare växter kan de på förfrågan inte riktigt berätta vad det egentligen är utan de vet inte artnamn eller sortnamn.
Blåa Rosor finns några sorter Blue Symphonie ( min försvann i vinter) och Blue Boy. De är inte så härdiga. Du har inte angivet var du bor så det är svårt att ge några klara råd utan man vet klimatet.
Tack Bjornen. Jag är ny här på detta forumet men jag har sett just ditt namn på många ställen, du är verkligen informativ och engagerad. Tack.
Zon 3 är det nog här, mellan Falköping och Ulricehamn. Kanske, kanske zon 4?
Har tittat på Rhapsody in blue och Blue rambler.
Kan inget om Rosor och är nybörjare på hela trädgårdshistorien. Det hindrar inte att jag planterar och planterar och sedan går jag runt, runt, runt och tittar på minsta lilla centimeter som sticker upp. Just nu håller en President på att slå ut… ojojojoj så spännande.
Och tänk på att alltför många firmor redigerar bilderna så rosorna ser knallblå ut i katalogen eller webbutiken och när de sedan blommar hemma i trädgården är de inte alls så blå som man trodde när man såg bilden.

#3 Det var så när min mamma beställde pelargoner av sorterna "Blue Wondel" (Zonalpelargon) och "Blue sybil" (hängpelargon)
På bilderna var dem knallblå men när man väl fick dem så var dem i samma färg som rosen i inlägg #4. Mamma skickade ett mail till firman och det hon fick till svar var att det var feltryck i katalogen
Konstigt…
Kramar//Carro

Jag har Rhapsody in Blue som är så nära blått som en ros kan komma. Fryser ner hos mig men kommer tillbaka.
Reine de Violettes är lila åt det blåaktiga hållet.
Lavender Dream är en liten enkel men riktigt trevlig marktäckande ros. Den har en kallrosa färg när den blommar över, som har påståtts vara blåaktig, vilket inte alls stämmer. Se själva.
Men precis som nämner själv så finns det massor med clematis i blå toner som kan fylla ut en berså, om du ger dem klätterstöd. Blanda tidigblommande klematis med senblommande så blir det en lång blomning.
Titta på Betty Corning med sina hängande klockor som faktiskt doftar.
Och på Alpina som blommar redan i maj.
Och så finns en hel mängd andra i blå och violetta nyanser.
Tack för härliga bilder. Rhapsody in blue… så fin. Och nåt som heter Blue Rambler såg jag nånstans?
Jag satte BLÅA inom sitationstecken… men lila, eller lilablå är Helt Ok. Förstår att de kanske inte håller… men det är ändå kul att få vara lite crazy i trädgården också.

#9 Jättefin!! 
Har läst att man antingen har eller snart har löst detta med att skapa riktigt blå Rosor, tror det stod i Allt om Trädgård??? Själv så skulle jag inte vilja ha en helt blå ros, faktiskt…
Detta är en mörkt kall-lila ros jag tog kort på idag i min trädgård- inte blå men dock åt den kalla färgskalan:) Tyvärr har jag inte koll på vad den heter, jag har "gjort den" av en stickling jag tog någonstans.

#13 #14 Tycker de påminner mycket om min Reine des Violettes - se länk till bild i #7.
Bjornen, jag vet men det är ju fusk 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#15:Ja, de var lika, kanske är en sådan!