Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 2567 ggr
Shannisen
2007-06-21 20:35
0

Ogräs..eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha…jo..jag var/är sent, MYCKET sent ute med att rensa ogräs i år på en del av trädgården….Generad..brukar inte vara så men jag har haft lunginflammation etc.

Nåväl, i eftermiddag så tog jag tag i det jag tycker är mest okul.. dvs att rensa ogräs. Så jag sliter på i det jag ser inte hör hemma i rabatter/planteringar…

Men nu..rensar jag på..och bland tistlarna så hittar jag de plantor som jag alltid rensat bort som ogräs men var osäker på OM det är ogräs..

De ser ut som fyrklöver fast med lilabrunablad…

Vad är det för något??

Har upptäckt att de som anlade denna "trädgård" faktiskt tänkt genom massor av grejor och jag upptäcker nya plantor varje år..det är jättekul!

Dessa "klöver" har jag sett under de 5år vi bott här..jag har tagit dem som ogräs pch ryckt upp dem..varje år har de återkommot..men nu..efter min "konvalecens" har jag funderat på om det faktiskt inte är ogräs..jag börjar tro det är marktäckare…

Vet ni svar…

Ååååååååh vad glad jag vore för svar!!!..

Christina
2007-06-22 02:01
0

Det är oxalis - en alldeles förtjusande marktäckare. Brer villigt ut sig. Önskar jag hade den. En granne till mig har, så jag får vandra dit och be om några plantor. Han har dem under Rosor och under perenner.

Shannisen
2007-06-22 11:20
0

Åh TACK!

Jag började ana att det INTE är ogräs..men grannen såg när jag slet med annat ogräs och min uppfattning var att hon ansåg att det var ogräs också..jag tycker att de är fina..

Glad

Synd du inte bodde när mig då hade du fått flera plantor av mig!

Tack för svaret och hoppas du får en fin midsommar!

Här ösregnar det..men det gör faktiskt inte så mycket.

Bjornen
2007-06-22 13:15
0

Det är en rödbladig form av klöveroxalis (Oxalis fontanum) eller möjligen blodoxalis (O. cornulata Purpurea), eftersom det föreligger lite olika uppgifter beroende på vilken litteratur man använder. Det är i alla fall en införd flerårig växt som blommar med gula blommor. Det föreligger uppgifter att den skulle vara ettårig, vilket är felaktigt. Den visar sig mycket sent på våren-försommaren och beter sig som en ettårig växt. Den har små millimeterstora rizomer som den sprider sig med och kan snabbt täcka rätt stora ytor på sommaren. De sprider sig därför lätt med jord eller plantor. Jag har själv både den rödbladiga och den normala ljust grönbladiga formen. Den rödbladiga verkar dock att sprida sig rikligare. Den är rätt harmlös med sitt skira bladverk och på rätt plats är det en fin marktäckare som knappast konkurrerar med andra växter.

Shannisen
2007-06-24 13:31
0

TACK!

De är fina och verkar tacksamma trots att jag slitit upp dem under några år trots att jag tyckt de var söta..

NU sparar jag dem och går efter mitt tycke och smak..ska vårda dem extra ömt nu.

SannaHolmgren
2007-06-25 19:55
0

Den där gillar jag. Jag går och väntar på att få några tuvor av en dam som jag känner. Har väntat med det pga torka, för jag glömmer ibland att vattna. Men nu så regnar det så nästa gång jag har vägarna förbi så…