Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3166 ggr
plutopellis
0

Nedklippning av buskar

Hejsan!

Förra året i slutet av sommaren var jag och min gubbe och tittade på det hus vi nu bor i. Då blommade en buske i trädgården med vita blommor och den luktade så gott! Fick för mig att det kanske var någon sorts jasmin men jag har aldrig haft trädgård innan så vet ingenting om buskar och så. Då det ej bodde nån i huset just då hyrde de som sålde in en firma som kom och gjorde en ordentlig höststäd och klippte och röjde så denna buske klipptes ner. Vi har nu hela sommaren väntat på dessa underbara blommor men det har inte ens kommit knoppar! Varför? Var det för att den klipptes ner i höstas? Eller borde vi klippt den något? Har tyvärr ingen bild men kanske någon vet ändå vad felet kan var.

Tacksam för hjälp!

Bjornen
0

Den enda jasmin som kan växa i Sverige utomhus har gula blommor. Nu menar förstås schersmin. Använd den gamla stavningen (före 1905 så blir det rätt) schärsmin. Schersmin anlägger sina knoppar i augusti liksom alla vår- och försommar blommande buskar. De blommar därför alltid på fjolårsved och inte så rikligt ens på fjolårsveden utan ännu äldre grenar ger bättre blomning. Beskärning ska göras direkt eter blomning i juni och kraftig beskärning även då ger dålig blomning nästa år eller i värsta fall ingen alls.

Det är farligt att använda sk. trädgårdsfirmor för sådana uppdrag. Oftast saknar de tillräcklig kunskap hur man beskär olika arter av buskar och träd. De kan göra så det ser snyggt ut men det betyder inte att det blir rätt.

plutopellis
0

Så det bästa är att låta den växa som den är tills den går i blom om något år och där efter i så fall beskära lite efter blomning?

Tack för svar Bjornen!

Ja som sagt har jag noll koll på namn men har haft en jasmin inne krukväxt som luktade så gott och det var det första jag tänkte på då jag mötte denna buske när vi tittade på huset Glad

Bjornen
0

Normalt behöver man inte beskära schersminer. Men om och när de blir risiga beskär man direkt efter blomningen. Annars tas grova och gamla grenar bort eller putsas lite grand. Det beror också lite på vilken art och sort det är. Det odlas omkring 10 arter och sorter med lite olika beteende och storlek.

Jag just nu kommit hem från områden där schersminen växer vild. Den kom till Österrike på 1500-talet under namnet syren. Ungefär samtidigt kom också syren till Österrike under namnet schersmin.Bägge från Turkiet och vid den tiden hörde Krim till Turkiet (Osmanska riket).

plutopellis
0

Tack! Då får den växa på som den vill och om den blommar igen kan jag lägga ut bild för att få rätta namnet på den Glad

Lill-Kisse
0

Du skrev att busken blommade i slutet av sommaren. Då bör det nog ha varit något annat än Schersmin. Kan det ha varit Syrenhortensia? Googla och titta på några bilder av de två sorterna. Då kanske du ser vilken det var.

Bjornen
0

Syrenhortensia är höstblommande och doftar inte märkbart. I år blommade schersminerna ovanligt sent och det är nästan bara schersmin som har en intensiv doft under sommaren.