Vad är detta då?
Jag köpte en växt på Skåneplantor och fick för mig att det stod skuggnepeta eller något liknande på skylten där jag tog växten. Jag tycker mycket om den - då den växt snabbt och blivit jättefin. Men nu har jag försökt kolla överallt på nätet på olika nepetor och inte hittat en enda bild som liknar MIN växt.
Min kompis köpte nyligen en annan växt till mig i tron att det var samma och de är verkligen lika, men den som hon köpte är glesare, grövre och inte fullt så snabbväxande.
Nu till min fråga - är det nepeta och är det två varianter - eller VAD I HELA FRIDEN ÄR DET ??
Bild nr 1 är Glechoma hederacea 'Variegata' = brokig jordreva
Bild nr 2 är någon slags Plectranthus (icke härdig i sverige brukar odlas som krukväxt eller utplanteringsväxt i balkonglådor/amplar), det finns många olika slags Plectranthus.
Ojdå- tackar för snabba svar. Växterna är väldigt lika varandra och alltså ändå olika arter. Båda växer i krukor utomhus - men så bor jag i Skåne också :)

Bild 2 är mycket riktigt brokbladig jordreva. Den odlas i Holland och märks av någon anledning Nepeta, vilket är felaktigt. Den är vildväxande i vårt land med blåa blommor på våren. Den brokbladiga varianten brukar efter något år bli grönbladig.
Plectranthus är mycket frostkänslig och fryser vid 0 grader.
det beror på vilken sort av Plectranthus det är . en del klara -6c medans andra inte äns tål +3c . och dom är perenner så får man tag på dom som klara -5c -6c så skulle man kunna testa dom i södra skåne mot en varm södersida vid väggen det som är värre kan va lägnden av kylan .

Släktet Plecanthrus innehåller drygt 350 arter och de flesta trivs inte under en temperatur om +15 grader och en del av dem odlas som krukväxter. Några arter används som utplanteringsväxter. Den som finns på bilden fryser vid 0 grader, men växer bra som utplanteringsväxt och används i första hand tillsammans med andra växter i lådor och urnor. Jag vet inte vilken art det är men en gissning att det kan vara Plectranthus madagascariense Variegata. Jag har många år sålt den som utplanteringsväxt, men ingen tycks ha något artnamn på den. Några få arter tål en del frost men de är väldigt fuktkänslig under vintern eftersom hela släktet är nästan suckulenter eller har köttiga blad som tål torka bra.
jo det är sant det är inte många växter som trivs i frost eller under +10c för att få en aktiv tillväxt . men en del av dom klara frost dom härdigaste ner till -10c -12c dock torrt på vintern . och dom fryser helt veck och är satta som ömtåliga eller kortlivade perenner hos oss ettåriga för det mesta .
vilken sort som är på bilden tycker jag är svårt att säga finns jätte jätte många och många av dom är väldigt lika en vild gissning av mig är Plectranthus forsteri