Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2590 ggr
Seglarina
0

Vilken sort av klematis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Denna klematis har jag dragit upp från frö. På påsen står det att den är en "Korean Beauty". Den har precis blommat och har nu i stället små söta tussar där blommorna har varit. Den blommar på årets skott. Blommorna är ganska små och ljusgröna.

Min undran är om någon vet mer om vilken sort detta kan vara. Jag behöver flytta på den och då till en plats där det inte blåser lika mycket. Ska jag klippa ner den innan flytten, eller vill den behålla det grenverk som den har skapat under sommaren? Och hur gör jag framöver med den?

Lill-Kisse
0

Den ser ut att tillhöra gruppen Pagodklematis. Jag har haft en Alpklematis som blommade på ungefär samma sätt men med vita blommor. Eftersom du har dragit upp din av frö, misstänker jag att den blommat ovanligt sent i år. Blommorna kommer nog betydligt tidigare nästa år. 
Denna grupp av klematis blommar på fjolårsveden och bör inte beskäras utom vid behov av att föryngra den. Då kan man ta ned den till 0,5 - 1 meters höjd.

Seglarina
0

#1 skrivet av Lill-Kisse

Ok, fast inte riktigt sant ändå. Det var många år sedan jag satte fröet, har inte haft möjlighet förrän nu att låta den få blomma ut. Jag planterade den hörra hösten på denna plats efter en flytt. Hela grenvärket har kommit under denna sommar då jag satte den på denna väldigt blåsiga plats i våras. Så detta är år det på årsveden i alla fall, Det kan ju vara den regninga solfattiga sommaren som gjort att den kommit igång sent.

Men jag ska försöka behålla grenverket då jag flyttar den i alla fall.