Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4866 ggr
maggan
0

Akleja igen

Om man tar bort utblommade "blommor" kan dom blomma längre då?

Bjornen
0

Vanlig akleja blommar på nytt om överblommande blommor tas bort . Möjligen kan blomningen också förlängas men det vanligaste är att det blir en ny blomning senare. Vid upprepad avklippning kan drt bli ett flertal blomningar. Japansk akleja blommar sällan mer än högst två gånger under året.

Alla växter vill ha fröspridning och tillåts de inte sprida sin frö fortsätter d blomningen. Det blir också energi över om inte kraften används till den krävande fröbildningen.

maggan
1

Tack för svar, Måste testa.

Christina
0

Den här vanliga aklejan måste jag bara visa. Den växte lika tätt och kompakt förra året också.

maggan
0

#3 Vilken jätte härlig akleja!

elenor
0

Härlig aklejabukett!

Ibland händer det att en växt växer ihop med flera stammar till som ser ut som ett band. Kanske det är vad som hänt med din akleja?

Christina
0

Ja så är det det nog. Gillar den stora buketten i varje fall.

Margareta
0

Jag har två nyplanterade aklejor som jag gärna vill skall sprida sig… nu har blommorna riktigt torkat bort, kan jag klippa ner den då? Jag vill ju både ha spridning och nya blommor i år… får man ha såna krav?

Numer pensionär i Nynäshamn

Bjornen
0

Nyplanterade aklejor med sin pålrot ger sällan något vidare frö eftersom akleja inte trivs med att växa i små krukor.Därför är det ide att klippa ner nysatta aklejor direkt efter blomningen vilket stimulerar ny blomning och den kan ge bättre fröspridning. Överlag ger höstblomningen av växterna sällan så bra frö som den första blomningen.

Margareta
0

Tack… klipper ner dem ikväll…

Numer pensionär i Nynäshamn

maggan
0

Plockade bort alla vissna blommor, och nu är det FULLT av nya knoppar!