Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 9911 ggr
Humlan
3

Mår mina rosor dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre Rosor längs med ena sidan av huset, dom blommar alla jättevackert och växer så det knakar, men bladen ser så konstiga ut, har slått på nätet och i mina böcker men jag blir inte klokare. Jag tror att det kan vara näringsbrist, vad tror ni? Eller kandet vara så att läget helt enkelt är fel, solen lyser där från tidig morgon till ca 14 på eftermiddagen, kan det ändå vara så att det är fel läge? I så fall är det ju inte värre än att jag flyttar dom till hösten.

Vad tror ni?

Bjornen
0

Spontant ser det ut som ett starkt angrepp av trips. Titta på baksidan av bladen om det inte är några små djur 1x2 mm stora som springer på baksidan. Även spinn ger upphov till liknande skador på bladen.

Magnesiumbrist brukar också ge upphov av gula fläckar men jag tycker inte det ser så ut. Magnesium har samma funktion i klorofyllet som järnet i hemoglobinet.

Åsa S
0

Mycket rosenstrit verkar du ha haft, då ser bladen ut sådär.

http://www.svenskarosensallskapet.org/rosenbladet/2006-2_skadedjur.html

Humlan
0

Spin är det inte för det hade jag känt igen…Jaha…Är det inte det ena så är det andra… I sådana här fall så ifrågasätter jag, nästan, min kärlek till rosor…. Och inte verkar det vara mycket att göra åt det heller….

Tack för era svar!!

Christina
0

Jag har också varit olycklig och nästan sagt upp bekantskapen med vissa Rosor ibland. Men så tar de sig plötsligt nästa år. Utan att jag egentligen förändrat något. Hota med att gräva upp dem och bränna dem - det brukar hjälpa Flört

Humlan
0

Christina; Jag hotade faktiskt med just det igår när jag var ute på min vanliga koll i trädgården! Glad Vi får hoppas att det hjälper!!  Har hört att det ska hjälpa att klippa ner den ordentligt på våren eftersom Rosenstriten övervintrar i rosen, det kan kanske vara en lösning nästa vår?

Christina
0

Tror mycket på nedklippning som en radikal metod för uppfräschning.

I år ser dock många av mina Rosor lite egendomliga ut. Den milda vintern (?) tror jag är anledningen till att de ränt i höjden alldeles enormt. Men många stammar tappade i maj de blad som börjat spira redan i mars, så här och var finns flera meter höga rangliga stammar med en plym upptill. Plymen är dock full av knopp och det kommer nya skott nedifrån så snart börjar de se anständiga ut. Behöver nog en skönhetsklippning nästa vår.

Min  Alchymist t ex har alla sina Rosor högt över taket så de är lite svåra att njuta av i år.

Humlan
0

Tänk mina Rosor ser likadana ut! John Davis är liten ner till med flera jättelånga skott och en massa knopp upp till. Stanwell Perpertual fick jag mot bättre vetande klippa ner rejält förra veckan, den hade skickat iväg flera långa skott och eftersom den är så taggig och står intill grinden som går in i trädgården så var jag tvungen. Blev helt sönderriven varje gång jag passerade.

Fler av mina Rosor ser likadana ut, trodde att jag klantat mig när jag klippte dom i våras… Skönt att höra att även dina Rosor ser likadana ut…

navarro
0

Eftersom jag inte har nagon tradgard utan allt maste vaxa i blomkrukor, har jag bara minirosor. Tva rosa typ buskar som vaxer och ar jattefina, men en rod, som ar en kopia av de man koper till buketter men i miniatyr har borjat vaxa med manga knoppar och blommor pa varje stjalk och en gul, som inte heller ar sa fin. Men nu har jag bytt sida och satt dom dar det bara ar eftermiddagssol, kanske blir det lugnare an med sol hela dagen. Men Rosor ar ju sa vackra och jag kan inte lata bli att forsoka.

KerstinP
0

Så ser mina rosenblad också ut och de har vita flygare,det kanske är samma somrosenstrit.

Åsa S
0

#9 Troligtvis är det rosenstrit rosen har, det är mycket ovanligt att Rosor har vita flygare och vita flygare gör inga synliga skador på växten mer än att det känns som om växten är överdragen med klibbig honung när de finns där, det är vita flygarens honungsdagg som gör att växten blir klibbig.

Rosenstriten är vit och flyger så de flesta misstar rosenstriten för vit flygare.

KerstinP
0

Tack Åsa, men vad gör man åt dem?