Jordgubbar
Den här veckan har vi plockat jordgubbar på egen tomt. Den vi köpt av har planterat jordgubbar bland blommorna i de flesta rabatterna så de dyker upp där min minst anar dem. De som varit mogna och därför är uppätna redan fanns bland lökarna i vår helt södervända rabatt som är skyddat mot norr av Thuja.
Igår köpte vi Östgötagubbar i Vadstena så midsommar är nära…
Numer pensionär i Nynäshamn

Vi har massor med kart men helt små och gröna fortfarande. Har lagt nät över, men plantorna växer på höjden och karten sticker ut genom nätet. Precis som om de vill erbjuda sig till fåglarna. Ibland undrar jag om inte fåglarna får fler jordgubbar och körsbär än vi själva får. Suck!
Odlar i zon 1 och har redan skördat 51 liter jordgubbar! Det är tidigare i år och rekord i min köksträdgård! Konstigt nog har vi inte sett till många fåglar som vill smaka bären i år. Sniglarna kalasar däremot en del!
Jag har 5 ynkliga plantor men det såg lovande ut med många bär i år MEN… Bären försvinner innan de ens har hunnit börja bli röda, har hittat något halvätet på marken nedanför min säng som jag odlar dem i men jag vet inte om det är sniglarna eller fåglarna som gör på detta viset?!
Vi får behålla bären och plockar 10-20 per dag… vi har några plantor här och där… inget särskilt land precis…

#5 Det är nog fåglarna som är så listiga och hittar. Jag har faktiskt sett en fågel hoppa jämfota på mitt nät över jordgubbarna för att det skulle sänka sig.

För många år sedan jagade jag bort fåglar med fågelskrämmor o nät, men det hjälpte inte. Det måste vara sniglar tänkte vi, men så fel vi hadde. Av en ren händelse fick vi se våran hund som gick dit o tog sej en jordgubbe i mellan åt.
#6 Nja, eftersom varken jag, hyresvärden eller några andra nära grannar har hund så är ju det uteslutet
. Men apropå hundar så kan jag ju berätta om min mors hund som hon hade för många år sedan, den hunden gick och åt nedfallna bigarråer!
Har lagt nät över nu och snigelgift ligger redan där eftersom de elakingarna har käkat upp både broccolini, spenat och bönplantor för mig!
Vår labrador äter nedfallna körsbär, men när de är slut plockar han direkt från en låg gren. Han plockar även våra svarta vinbär som än så länge är halvmogna…
Jag har redan några röda men de är inte helt röda runt om, så jag får vänta lite till.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ingen sol längre och inte en enda jordgubbe mogen idag… men det är många som är på god väg.