Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2058 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Stormhattarna gulnar och vissnar ner!

Hej!

Jag har ett litet, eller ganska stort problem… Hemma i vårt runda trädgårdsland har jag och min mamma för ett par år sedan planterat stormhattar 2 plantor. Förra året gulnade den ena och vissnade ner. Iår kom den faktiskt upp igen, vi trodde den var död. Men den växer inget. Nu börjar även den andra stormhatten gulna. Vad beror detta på? Någon som vet??

Kramar//Carro

Christina
0

Gulnar den nertill är det ingen fara. Det är bara naturligt att de nedre bladen vissnar - precis som på ett träd. Den kan också lida av torka och för mycket sol. Trivs bäst i halvskugga och vill ha mycket vatten.

Bjornen
0

Ibland kan stormhatt angripas av mögelsvampar och "knölen" brukar bli angripen och kan bli svartfläcklig. Ibland rättar det till sig men ibland kan plantor dö bort. Man bör undvika fuktigare jordar och torka växlat med mycket fukt verkar ge upphov till skador på rötterna. Själva rötterna är nog känslig för stående fukt.

Prizma_o_Kristall
0

Tack för era svar! Men ska jag vattna dem ofta eller sparsamt??

Kramar//Carro

Christina
0

Vattna normalt - dvs låt den aldrig torka ut helt.

Prizma_o_Kristall
0

#4 Ok, ska prova med det så får man se hur det går:) Annars flyttar jag dem nog till nästa år…

Kramar//Carro

Christina
0

Hm nu ser jag att en del av mina stormhattar fått samma sjuka. Nyper bort de fulaste bladen och ser tiden an.