växt?

Troligtvis är det krollilja eller eventuellt en icke blommande kejsarkrona.

Visst är det Krollilja!
Appropå dessa liljor - Hur gör jag för att undvika katastrofen som inträffade förra sommaren då någon liten gangster åt upp alla blomknoppar innan de ens hunnit halvvägs upp i knopp? Eller var det någon sjukdom tro? De har varit otroligt pampiga och frodiga under många år och så hände detta i fjol :-(
Louise

okej, tack, får kolla upp!
sprider sig dem väldigt lätt? (för de fanns lite överallt i en trädgård)
finns en sorts röda liljeskalbaggar som kan pipa som elektronik om man trycker på dom med en liten pinne! de och deras äckliga larver äter gärna krolliljor. Larverna ser ut som brunt gäggamojs. Att plocka bort skalbaggarna är en variant.

Utmagrade kejsarkronor är mycket lika krollilja (gäller också några andra artter av Fritillaria t.ex. F. persica) och man behöver känna på bladen för att kunna skilja dem åt. Krolliljor sprider sig med både sidolökar och de papperslätta fröna. De har också en snabb utveckling från frö till blomma på kanske bara 3-4 år. Eftersom det är en växt som odlats mycket länge kan de förekomma i ganska stora mängder i gamla trädgårdar.
Krollilja kan angripas av insekter som äter av blomknopparna (eller rättare sagt stjälkarna på blomknopparna). Jag vet inte vad det är men jag har sett det flera år och det verkar vara magra plantor som blir skadade.

hur känns bladen hos krollilja/kejsarkrona?

Frittillaria (kejsarkrona) har lite mjukare och skörare blad än krolliljan, men det är svårt att beskriva.

okej, tror nog på att det verkar vara en krollilja, tack så mycket för hjälpen!

Tack för tipset #4. Strax efter jag skrev min fråga i inlägget så gick jag ut i trädgården för att syna "krollisarna" lite bättre och där hittade jag flera röda små baggar, några på varandra
. Dessa hade jag aldrig sett förut. Vilket slump att jag hamnade i detta forum och fick svar, för det måste vara dessa du menar. Jakten fortsätter i morgon, hoppas jag får se några vackra blommor i år.
Louise

God jakt - och visst kommer du att få se blommor på den i år!

Jag har också haft dessa liljebaggar..hittade dem förra året. Sprutade på dem med såpa..tror att de nonchade detta..fast iofs såg jag dem inte därefter..läskiga är de iaf…*ryser*…
Men i år kommer bara en kejsarkrona upp..
..och de andra *vaddenuheterliljorna* ser ut att ha gett upp..
Fy för liljebaggar!
Det svarta gegamojan är inte larver utan deras avföring som de bäddar in sig i för skydd. Äckliga små varelser. Vattnar man med myrr runt om liljorna tidigt på våren så kommer man att ta död på de flesta baggarna som håller sig under jorden under vintern innan de kommer upp då liljorna börjar växa till sig. Därefter så finns det ett sprayburk (som jag inte kommer ihåg namnet på ) som man sednan kan spraya med då liljorna har börjat växa och baggarna lämnat marken. Annars så får man jaga dom för hand. Denna information fick jag på handelsträdgården jag praktiserade på våren 2005 och det tycks fungera bra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Såpa fungerar inte på liljebaggar. Såplösning används på mindre insekter t.ex. bladlöss och de måste täckas av såplösningen som täpper till trakeerna (andningsorgan) och de kvävs. På större insekter kommer det aldrig att täcka hela kroppen. Pyretrumpreparat (ursprungligen gjord på en prästkrage som växer i norra Afrika och är släkt med den rosa eller röda prästkragen, rosenkrage som odlas i våra trädgårdar) borde ta död på liljebaggar. Men bäst är att ploccka dem för hand. Ännu har jag inte drabbats av dem.

Isch - jag har varit förskonad hittills men fram till förra sommaren har jag inte heller haft några liljor. Förra sommaren skaffade jag och de blommade fantastiskt. Har återkommit och står som stadiga stjälkar i rabatten. Hoppas jag inte hittar dessa kryp.

#14 Ojdå. Mina ungar älskar de där baggarna. Det är deras "nyckelpigorutanprickar" och de är snälla säger barnen. Hoppas det, för jag tycker också om mina liljor.
Jag har sett på en del liljeknoppar att det är som ett vitt nät omkring knoppen, ska det vara så eller är det ohyra?
#3 Krolliljorna passar bra till en vild blomsteräng (tex med blåklint, prästkragar mm) då de sprider sig lätt. De är jättefina att ta in i en vas.

#17 Snälla kan dom nog vara men dom älskar ju också att ätta liljor
Vitt nätt runt liljeknopparna har jag på minna också men inte märkt att det gör någon skada, vad det är vet jag inte.
mvh cecilia

Tack # 12 för Myrr-tipset, det skall jag komma ihåg till nästa vår. Jag har jagat de små monstren i år efter tipset jag fick här och då jag väl fick svaret på vad som härjar bland krollisarna så var det lätt att finna de röda baggarna….. men jag skulle nog ha varit mer på hugget *grrrrr* En och en annan blomma verkar det bli trots allt men inte blir det som de pampiga majestäten vi fått tidigare år.