Kajorna låter mig inte sova
Nån som har något bra knep på hur man skrämmer bort större flockar med kajor som bestämt sig att häcka på min tomt senaste veckorna?
De kraxar hela nätterna så det knappt går att sova. Till saken är att de är flera hundra och att de tydligen har sommarkollo hos oss senaste veckorna. Bor ju precis utanför kaj-kaosstaden Uppsala och stadskajorna har nu flyttat ut på landet. *suck*
Funkar Rovfågelatrapper, och isf hur har ni gjort dem? Har hört att tex kråkor kan bli extra kaxiga och attackera tex en uggleattrapp. Alltså motsatt verkan. Och om inte atrapperna rör på sig så vänjer de sig vid dem och inser att de inte är farliga. Men jag har inte testat…
Har även läst på Internet om ballonger som man blåser upp och målar rovfågelögon på, sedan hänger man dem i träden. Men ballongerna håller ju bara några dagar + att jag inte vet om de funkar… Nån som testat?
Bästa sättet att skrämma dem är vad jag förstått att braka loss med hagelbrakarn. Men det känns lite jobbigt och blodigt för annars "snälla" fåglar. Om de inte vore i såna stoooooora flockar hade de inte gjort något, men nu är det ohållbart. något måste göras!!!
Tips mottages tacksamt!!! :-D

Ja dom kan vara ordentliga fridstörare….precis som med skator så tror jag att det säkraste sättet att bli av med dom är att knäppa en och hänga upp i ett träd. (Fy vad jag låter grym!!)
Går det inte att sätta någon slags rovdjursfigur på taket, av en rovdjursfågel alltså`Fast dom kanske inte skräms av det…?
En uggla kanske. Fast jag tror att de lär sig ganska snabbt att den är ofarlig. De är inte dumma dess skränande rackare. Vi har också några och ibland är det ett himla liv.

Har hört att uggleattrapper används för att locka fram tex kråkor, så att man kan skjuta dem. Dvs de funkar motsatt, kråkorna/kajorna går till attack mot ugglan.
Gällande rovfågelattrapper säger många att de funkar ett litet tag, tills de vänjer sig vid dem, och inser att de är ofarliga. Speciellt om de är stilla och inte rör på sig… man måste alltså göra något som rör på sig i vinden… knepigt. *funderar vidare*

Ärligt talat tror jag mest på #1:s förslag… taskigt men sant… *blurk*
Jag vet att man kan använda ljud på det som skräms i högtalare. Det används på tex flygplatser eftersom det är risk att fåglarna hamnar i planens motorer. Det behöver inte vara starkt och störande för människor, bara det blir RÄTT ljud.
Numer pensionär i Nynäshamn