Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5320 ggr
flaxss
0

Agapanthus ppå friland !!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan hejsan

köpte min Agapanthus för ca 1,5  år sedan den planterades i svensk mark  och nu på 1,5år har den fördubblat bladmassan och rötterna och mår jätte bra . fast folk sa att den inte klara sig ute så gör den det hos mig . tänkte visa en bild när jag köpte den och en hur den ser ut  i dag

min är en sort som vissnar ner som kan vara perenn i zon 1-2 (3) den som är vintter grön på vintern klara sig bara i zon 1 vid kusten .

här är en bild på hur dne såg ut som ny inköpt

flaxss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och så här ser den ut i dag, har även planterat ut en vit och en annan blå den brevid som ser rufsig ut

Lillianna
0

JÄttekul att höra! Kan du inte berätta lite mer?? Jag har en kruka som står uppe på land och väntar på nergrävning men jag har inte bestämt var ännu. Har du nån speciell sorts jord? Har du täckt den på vintern? Står den fritt eller är det störra blad som hänger över?? Vilken del av landet bor du i?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Bjornen
0

Till och med i zon 5 har någon lyckats få den att överleva vintern trots mycket blöt höst-vinter. Agapanthus är en lökväxt och dess biologi är att vissna ner under vintern och stå torrt och på dess vilda växtplats (Sydafrika) är det knappt nattfrost.

flaxss
0

det finns flera soter alla vissnar inte ner på vintern utan står vintergröna . och i delar av afrika kan det bli frost . den som vissnar ner är härdig inte dom andra .

min(a) har vanlig planteringsjord men dock är den natruliga jorden under stenig och sandig . den står rätt så fritt på vintern så  den får all blåst på sig men då bladen försvinner kvittar det . har bara kupat upp jord över den på vintern . jag bor i skåne zon 1-2 . har läst personer som har den i  zon 3-4 . men det gäller man köper rätt sort annars så dör den kanske även i zon 1 då många aav dom bara klarar -2c  -3c . men köper man rätt sort  så klara dom -12c -17c -20c beroende vilken sort .

Lillianna
0

Men det där med täckning är intressant. Är det så att plantan vissnar ner under vintern vill den säkert stå torrt och då skulle en presenning räcka eller en plexiglasskiva över fungera.

Är det däremot kylan som knäcker den pratar vi om hela andra skydd, då behövs täckning på höjden istället. Som hindrar kylan att tränga ner.

Jag har haft en Gunnera 2 vintrar, under presenning och en trasmatta(för att inte blåsa bort). Det fungerar ypperligt. Så jag tror detta med att bygga små hus över just Gunneran är totalt onödigt. Den fryser inte ihjäl men ruttnar bort om den får blött när den är i vila. Så fort den vaknat vill den däremot vattnas mycket!!

Jag ska nog göra lika med Agapanthusen.

/Lillianna

~ Lillianna ~

flaxss
0

Agapanthus klarar sig utan skydd ev regn skydd men kommer där snö istället för regn så behövs inte det .plus presenning är inte bra för fuktigt för kallt . min har som sagt inte fått nåt vinterskydd