Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4061 ggr
Merlina
0

Döda och sjuka träd?

Hjälp!

Vi har en allé med träd som helt plötsligt har dött, häggträden och äppelträden lever men är angripna av "spinn" ser det ut som. Äpplena är brunfläckiga och går inte att äta så nu blir vi utan äppelkaka det här året, snopet! Vad kan det vara,vad kan man göra och kommer det tillbaka nästa år?

Mvh/ Merlina

Bjornen
1

Häggarna är sannolikt angripna av häggspinnmal. Hos mig är angreppen i år väldigt små.

Äpplena är drabbade av skorv mycket allmänt. De är fullt ätbara om än de ser lite mindre apitliga ut. Kan bli lite hårdare och mindre saftiga men det är huvudsakligen ett utseendeproblem som sitter i skalet.

Sannolikt kommer träden tillbaks nästa år och förhoppningsvis lite friskare när det blir en normal sommar.

Åsa S
1

Jag tror inte träden har dött, finns larver som kan kaläta träd på nolltid men träd klarar kalätningar så de brukar grönska igen.

Vissa insekter återkommer några år för att sedan försvinna igen man brukar inte behöva göra nått naturen har klarat sig utan människors inblandning i miljontals år.

Prickarna kan vara skorv och man kan minska problemen genom att kratta upp alla löv på hösten och kompostera dem i sluten kompost alt. gräva ner dem. Skorv är en mycket vanlig svampsjukdom som smittar via luften och man kan inte skydda sig mot den. Olika sorter är dock olika mottagliga. +Det är inte farligt äta skorviga äpplen

Linnea
1

#2 Har för mig att skrovsvampen kan överleva komposten så löven bör krattas upp och brännas.

Skynda långsamt så går det fortare.