Överlever vintern?
Hej, Jag fick gröna fingrar i somras och planterade lite saker och nu undrar jag hur bl.a mina gurkor och tomater ska klara vintern? Min tomat planta har växt runt en stålpe så om jag försöker ta bort den kommer den gå av, finns det något sätt att den kan klara vintern? Och gurkorna går att flytta men vart ska man flytta dom? .. Jag har ett plastväxthus från granngården så det blir ju inte så varmt där men hur ska man göra med gurkorna då? Bir jätte glad för alla svar för vill inte att dom ska visna osv, Hoppas ni förstår vad jag menar för texten blev väldigt sluddrig. :) Mvh 11 åringen :P
Är ny på sidan så vet inte vilken grupp jag ska ha..

De överlever inte vintern, spara några tomatfrön och sätt nästa år, eller köp nya plantor till sommaren.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1 Okej, så jag ska inte ens försöka? Finns det ingen chans?

Nej, kanske runt medelhavet? Jag vet ju inte om man kan övervintra dem i väldigt speciella miljöer, men det är inte värt besväet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Utomhus kan inte tomat och gurka övervintra och det gäller hela Europa, då det får aldrig understiga 0 grader.
Gurka är en ettårig växt och ska därför inte övervintra.
Tomat är däremot fleråriga och kan övervintras inomhus. Normala sorter blir dock för stora för att övervintra i normala bostäder. Lägre sorter kan mycket väl övervintras inomhus och kanske även flera år. Tomat är lätt att ta sticklingar (skott) och på det sättet kan de mycket väl övervintras. Bör under vintern stå ljust och gärna lite lägre temperatur men inte gärna under 10 grader och aldrig i närheten av 0 grader.
Ta stickling (med vass kniv eller sax) strax nedanför ett blad och ta bort de nedersta bladen och sätt dem i vatten. Efter en eller två veckor brukar det blidas rötter och sätt dem sedan i en mindre kruka (9-11 cm). Efter kanske en månad omplantera i en större kruka (ca 15 cm). Sätt ljust och möjlighet finns att eventuellt skörda tomater under vintern. Om plantan blir för stor kan nya sticklingar tas i vår för utplantering och på det sättet kan samma planta leva i många år. En planta kan också ge flera sticklingar. Ett enda frö kan därför ge ett stort antal nya plantor.
Lägre sorter kan tas in om de hela tiden stått i kruka. Omplantering av plantor som är planterad i jorden är mycket svåra att omplantra på hösten. Man skadar alltför många rötter och då dör plantan lätt, när det blir allt mörkare dagar.
Tomat är även lättodlad inomhus. Normal vattning och bara på mornar eller förmiddagar och använd gärna ljumt vatten. Vattning på kvällarna ökar risken för sjukdomar. Allt för torrt ger risk för olika skadedjur som t.ex. vita flygare.
#4 Okej tack så mycket! :)
Jag hörde på Odla med P1 i måndags. Maj-Lis Pettersson, SLU, sa i programmet att tomater tycker inte om temperaturer kallare +10°.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
# 4 - Om jag förstår dig rätt så kan man få en tidig skörd om man övervintrar en planta - är det så ?
Jag tar sticklingar på mina tomater i början av september. Dessa övervintrar jag inne i ca 18 grader och extraljus. De blir lite rangliga framåt januari och då planterar jag om dem i lite höga krukor. I februari/mars flyttar de ut i växthuset och då brukar de ge frukt ganska tidigt på sommaren (åtminstone 4-6 veckor tidigare än de jag sår i februari. 
#8 Som sagt är jag jätte ny här i odlingsvärlden så vad är sticklingar ? 
När jag fyller 12 ska jag önska mig massa odlingssaker! :)

Övervintrade plantor kan ge enstaka mogna tomater hela vintern.
Sticklingar = skott.
Aha :)
# 8 Det var intressant att veta. Tack för tipset.
Björnen - är det bättre att ta stickling av tomatplantan än att försöka övervintra plantan ?

Rotbildning och tillväxt är svagare under hösten och sticklingförökade plantor på hösten kan bli taniga och dåliga. Redan etablerade plantor har större chans att klara vintern bra, men problemet är att vanliga tomatsorter har nu alltför stora plantor. Eventuellt toppning kan vara ett alternativ om det finns nya skott nerifrån (tjuvar).
# 14 tack då vet jag.