Nejlika- bild+fråga
Jag sådde en sort förra året, mest på prov för jag har aldrig tidigare varit så förtjust i nejlikor. Har tyckt de har verkat så "stela" på något sätt, tills jag hittade den rosa, fransiga som jag lägger in en bild på. Skulle ha den som sommarblomma, men faktiskt så överlevde den vintern planterad ute i en stor kruka, och nu blommar de igen! Tror sorten var ny förra året, men minns inte vad den heter. Någon som har koll på om den är perenn, eller är den borta till nästa år? Känner mig väldigt okunnig på "nejlikeområdet"!
Jättefina!

OJJ! vad heter den mörka nejlikan?

Den första nejlikan är en praktnejlika (Dianthus superbus) som är vildväxande i de allra sydligaste och nordligaste Sverige. Den är flerårig. Den andra är nog en sommarnejlika som ibland kan överleva. Jag har sett den när den lanserades som sort, men kan inte hitta namnet nu.

Gillade verkligen den mörka snygga nejlikan!

Den mörka härliga nejlikan hade gärna fått bo i min trädgård
Nu har jag letat rätt på den mörka nejlikan hos Impecta där jag köpte fröna, den heter visst "Hedvignejlika" på svenska och "Black & White Chianti" på engelska. Hos Thompson & Morgan heter samma (?) nejlika "Black & White Minstrel", den ser ivarjefall ut att vara exakt likadan som den jag sådde? Tyvärr ettårig!
Letade på Weibulls efter den rosa för jag tror jag köpte den därifrån, och hittade rätt sort här. Verkar dock vara en hybrid? Den har olika rosa/vita nyanser, men just nu blommar bara den rosa som jag hade på bilden.
Ohh, va underbara! födde ett måste för mig. Har borstnejlika, som är 2-årig. Ibland köper jag sk sommarnejlika, och den brukar komma i flera år. Och så rätt som det är så kommer den inte mer.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mycket snygg. Sådde lite nejlikor i höstas som nu är små fina tuvor som kantar en rund rabatt. Hoppas de blir lika fina som dina, när de väl börjar blomma.
Oj vilken vacker nejlika den mörka, den vill jag gärna ha. Vi har en katt som heter Hedvig så det blir lätt att komma ihåg.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack, jag ska lägga på minnet (eller i almanackan)