Nu blommar rosorna!
Pimpinellerna är på sluttampen, men de andra börjar som bäst nu.
Måste få visa bilder på Min älsklingsklätterros 'Gerbe Rose'
Den är planterad mot en död alm, som vi sparat som högstubbe.
Det finns några flera bilder och beskrivande text i det här albumet:
Vilken fin ros, och vilken bra ide att använda trädstammen som stöd.

Så fint den växer mot det stora trädet. Min Gerbe Rose är rättt ny och fortfarande liten, men den verkar ta sig. Hos mig är det pimpinellerna som just kommit i farten.

Just nu är det huvudsakligen pimpinellrosorna som blommar med sin underbara doft. Med denna temperatur finns det chans att det blir lite längre blomning.

Min "Stanweel Perpertual" blommar vackert nu, har gjort det i några dagar. "Flammentanz" är översållad med Rosor redan, "Mme Plantier" och "Aimable Amie" har precis börjat blomma fantastiskt! Nästan varje dag är det nån ny ros som slagit ut. Senast ut var min ena Austinros "Queen of Sweden"…fullständigt ljuvlig… Doftar friskt av tvål, ni vet den sorten som farmor hade på vasken…

Oh… min älsklingsros… så mycket att jag använta GerbeRosa som nickname i många år på olika internetforum. (Jag tyckte Gerbe Rose lät maskulint så jag bytte till a på slutet).
Jag har en utanför i kruka som inte är planterad en och den skall få plats vid en portal vi inte byggt…. känns som ett Pettsonjobb.. först måste jag… för att sen kunna…för att…för att…
Vi kommer att plantera först och bygga sen och hoppas det blir rätt ändå…eftersom jag redan fått rosen…
Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi,
När våra ståtliga gamla almar fick almsjukan så tyckte vi att det skulle bli så förtvivlat naket utan något alls där.
Då bestämde vi oss för att försöka få klätterväxter att klä högstubbar i stället och det är på dem rosorna växer nu.
Samma alm har även en japansk klätterros, en Paul´s Himalayan Musk och en klematis, som ska hjälpas åt att klä in stubben. Man skymtar den mörkrosa klematisen till höger, och den japanske klätterrosen till vänster.
.JPG)

Christina.
Vår GR är bara inne på sin andra sommar, så den har vuxit fort. Vi har kanske något bättre klimat, men jag tror att den är snabb. Hoppas att den vill bli tre meter hos oss, så den når upp till första förgreningen.

Vilka härliga Rosor du har Humlan!
Nästan alla står på min önskelista. Stanwell Perpetual, har jag planterat, men den är pytteliten än.
"Mme Plantier" och "Aimable Amie" står på önskelistan-som är jättelång!
Min Flammentanz blommar också, men inte riktig i topp ännu.
.JPG)

Margareta - roligt att vi delar favoritros!
Tycker att den har alla fördelar, växer snabbt och är mycket blomvillig, blommar hela sommaren, om än inte som vid första utspringet, vackert bladverk, som täcker bakgrunden helt och varje knopp och blomma är en skönhet för sig! Kan det bli bättre?
.JPG)

Min Gerbe Rose har gott om knoppar denna vår och kommer kanske också igång att växa på höjden. Tills dess får jag njuta av era bilder.

Ser ut som Pimpinelliafolia Plena, ofta kallad Finlands Vita Ros. Min är också i full blom nu.

Det finns flera olika Rosa pimpinellifolia Alba Plena, varav Finlands vita ros och Totenviksros är två. Jag har själv fyra olika Alba Plena. Flnilands vita ros har rosa knoppar.
På bilden verkar rosen lite för gul för att vara en Alba Plena utan jag föreslår den nyare Kordesrosen "Frulingsmorgen" med tyskt y hur man nu skriver det.

#14 Gissar att du menar Frühlingsgold. Frühlingsmorgen har rosa blommor. Men Frühlingsgold har nästan gula blommor innan de slår ut helt, precis som Aïcha. Så jag tror inte det kan vara den.
Min Finlands vita ros som jag köpte på Zetas i Stockholm har vita knoppar. Kanske kan det vara en Rosa Pimpinellifolie Altaica som har något större blommor än Finlands Vita Ros?
Så här ser min Finland ut just nu. Det är de två sista bilderna i serien som togs igår.

Naturligtvis menade jag Frulingsgold. Min Finlands vita ros har svagt rosa knoppar, medan en annan ros från Finland men bara Plena har vita knoppar. Skillnaden mellan dem är inte stor nyansskillnad mellan knopparna. Jag har diskuterat sorten med rätt många och den vanligaste uppfattningen är att Finlands vita ros har svagt svagt rosa knoppar. Jag har ytterligare en Plena med svagt rosa nyans på den yttersta kronbladet när det är nyutslagen.
Jag tycker den liknar mera Totenviksrosen än Finlands vita ros.

Bjornen, tyskt ü får du genom att först trycka ner tangenten till höger om Å och sedan vanligt u. Då kommer prickarna över u.

Det var knivigt det här.
Min ros har rosa knoppar, sprider sig som en löpeld, blommar över på en vecka och doftar underbart. Den är 2 meter hög.
Hittade en bild på Totenviksrosen och texten lyder: "blommorna är mycket svagt ljusrosa ton och bladverket är blågrönt".
Att bladverket är blågrönt stämmer med min ros, men jag ser inget rosa i blommorna, vare sig på bilden på Totenviksrosen eller min ros.
Skickar en bild till

Finlands vita ros är vanliga i våra trakter bland pimpinellrosorna och Totenviksrosen är ganska ovanlig. Om knoppen är svagt rosa är det ganska säkert Finlands vita ros. Vanlig Alba Plena förekommer också inte så sällan men den har vitare knopp.

Men nu börjar blomningen för fullt hos mig. Under terrasstaket där det är lite extra varmt och skyddat börjar Valdemar och Hybridan slå ut.
Frühlingsduft har fått sina första blommor. Rugosorna blommar och alla mina pimpineller.
Brukar ha trädgårdsvisningar här i juli och det finns i år risk för att den bästa blomningen är över då.

Fantastisk bild och ros, Mervi!
Vilken ros är det? Rosarium Uetersen?
Jag vet inte vad den heter men Christina föreslog Etude, men jag tycker inte namnet låter bekant. Jag får åka till plantsskolan och kolla där. De kanske har sorten kvar. Dumt att inte skriva upp eller spara lapparna med namn. Men den är verkligen "grann" när den blommar. Jag har 4 st. på tomten och alla är lika fina.
Wow Mervi, vilken ros! Inte har den hunnit så långt i blomningen redan, är bilden från ett annat år? Fantastisk!
MIn flammentanz, som jag planterade förra året dog för mig. Men MIn vita Polstjärnan tycks ha klarat sig och de stog på samma del av tomten, skulle få klättra upp på varsin sida av en gammal sälg var det tänkt. Såg ut som om "nåt" hade ätit på den, roten var liksom gnagd. Det hade inte varit någon ros där tidigare, fktiskt bara kirskål, kvickrot och älggräs. vidare har jagen massa vildrosor tror jag, eller typ parkrosor. En del bär spår av att ha blivit planterade. andra ser mer vilda ut. en Nina Weibull. En swaney, och en the fairy. Har oxå ett par sk minirosor. orangeaktig, som gubben gav mig i brölopspresent, och en polkagris randig, som jag inte kunde motstå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Bilden är tagen den 16 juni 2007, den blommar nu och är översållad. Helt underbar.

#29 Du har massor att välja på om du har öppen solig plats och lerjord. Vill du ha höga buskar?
Mervi: jag är helt förstummad… Du bor i Skåne har jag för mig? Här i Bergslagen har mina Rosor börjat knoppa sig! Här är det bara Polstjärnan som slagit ut med ett par blommor ännu, en Pimpinellros som blommat över snart och så den som visst var en Tornedalsros/Kanelros som också snart blommat över.
Polstjärnan blommade alltid kring midsommar hemma i Finland. Den doftade så gott.
Ja, jag bor i Skåne och värmeböljan tidigare i vår gjorde att allt kom mycket tidigare än de brukar. Dessa Rosor kommer blomma en omgång till någongång på sensommaren.
Jag har en annan ros som brukar blomma i överdåd. Fairy, den är lägre och växer liksom ganska brett och har rosa små blommor.Den har inte kommit igång ännu.
Vill helst att det är tåliga Rosor. Planerar ett nytt område på tomten. Där jag bla ska ha syrener (från svärsonen)En hägg eller 2(kommer oxå från Svärsonen) Lite Rosor som gärna blir höga, möjligen en rhododendron, fast då får jag gräva ut och lägga dit surjord. Min fairy växer inte så mycket, och det gör inte swanyn heller. Varken högt eller brett. växtplatsen kanske inte är bra. De sitter i samma ände i en rabatt. Nina weibullen är det samma med, den är "invaderad av toppklocka, som jag måste hålla efter en hel del. annars tar den över hela rabatten.

En ros som blommar vackert nu. Har ingen aning om vad den heter, fick den av svärmor för några år sedan, nu börjar den ta sig ordentligt. Liknar små marsipanrosor…