Blommor Hos mej.

Vilka vackra bilder!

Oh, va mycket vackert. Fina bilder.

Vilken härlig blomsterprakt hos dig Bosse.

# 0 är troligen regnträd (Samanea saman).
#4 Middagsblomma även kallad hottentottfikon (Carpobrotus edulis) och nära släkt med vår odlade doroteablomma.
#6 Troligen en daglilja som troligen går att odla på friland även i vårt land.
#7 Belladonna och även kallad kapamaryllis.
#8 Kanna (Canna indica) en även använd utplanteringsväxt i Sverige.
Oj så vackert, både blommorna och fotona. Skulle du inte kunna visa hur #0 ser ut i helhet? du skriver att dte är ett träd? jag skulle vilja ha ett sånt, är det svårskött?

# 0 är ett tropiskt träd och temperaturen bör nog inte understiga +10 grader så det är inget träd för utomhus i Sverige.
hejbe din getrams är en toligen en jätterams (korsning mellan getrams och storrams) elller möjligen storrams.
#13 Jag ska fota det igen, när det står i full blom. Dom första blommorna slog ut i början på veckan på detta träd hos en kompis. Jag ska hålla utkik efter andra träd också. När det gäller kunskaper hänvisar jag till Bjornen - jag fotar bara. Jag har minst 500 foton på blommor. Totalt borde jag ha ca 11.000.
bosse
#2 den bilden var fin!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#7,8 och 9 är mycket fina och den dör Röda liljan med vita strimlor MÅSTE jag bara få tag på!! Någon som vet namnet på den?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Växterna på bilderna 6, 7 och 8 finns i handel i Sverige. Kapamaryllisen har jag inte provat och den ska kunna gå att övervintra på friland i de allra sydligaste delarna av vårt land och odlas mera allmänt i Danmark.

# 23 är en kottepalm som består av ca: 60 uråldriga arter. Det är troligen japansk kottepalm (Cycas revoluta) som är vanligast i odling och härhemma används den som krukväxt. Den är lättodlad både som krukväxt och som planterad på varmare platser utan frost.
Härliga bilder!