Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3140 ggr
bosse
0

Blommor Hos mej.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar med den som jag tycker är vackrast. Fotad i macro idag.

bosse
0

Också ett mycket bra foto.

bosse
0

Ännu ett lyckat foto.

bosse
0

Iaf vackra färger.

bosse
0

Bi i blomma.

bosse
0

Myra i den mycket väldoftande gardenian. Nu är det tid för den och alla plockar några blommor och låter dom flyta i en vattenskål. Underbar doft.

bosse
0

Bra foto igen. Jag hade tur idag med macron.

bosse
0

Blommor.

bosse
0

Och sista bilden.

bosse

Shannisen
0

Vilka vackra bilder!

Glad

Alberta
0

Oh, va mycket vackert. Fina bilder.

Christina
0

Vilken härlig blomsterprakt hos dig Bosse.

Bjornen
0

# 0 är troligen regnträd (Samanea saman).

#4 Middagsblomma även kallad hottentottfikon (Carpobrotus edulis) och nära släkt med vår odlade doroteablomma.

#6 Troligen en daglilja som troligen går att odla på friland även i vårt land.

#7 Belladonna och även kallad kapamaryllis.

#8 Kanna (Canna indica) en även använd utplanteringsväxt i Sverige.

SirMaxwells
0

Oj så vackert, både blommorna och fotona. Skulle du inte kunna visa hur #0 ser ut i helhet? du skriver  att dte är ett träd? jag skulle vilja ha ett sånt, är det svårskött?

hejbe
0

Så fantastiskt vackra bilder….jag är helt mållös….

Jag har fotat lite växter i min trädgård. Inte på långa vägar så vackra foton som Bosse visar, men rätt fina ändå…

Titta in  här på min blogg så kan ni kika om ni vill!

Bjornen
0

# 0 är ett tropiskt träd och temperaturen bör nog inte understiga +10 grader så det är inget träd för utomhus i Sverige.

hejbe din getrams är en toligen en jätterams (korsning mellan getrams och storrams) elller möjligen storrams.

bosse
0

#13 Jag ska fota det igen, när det står i full blom. Dom första blommorna slog ut i början på veckan på detta träd hos en kompis. Jag ska hålla utkik efter andra träd också. När det gäller kunskaper hänvisar jag till Bjornen - jag fotar bara. Jag har minst 500 foton på blommor. Totalt borde jag ha ca 11.000.

bosse

bosse
0

Jag kollade bland mina foton från i fjol och hittade ett foto på "nollan". Jag tror det är andra året han har det i sin trädgård.

Diana61
0

#2 den bilden var fin!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

#7,8 och 9 är mycket fina och den dör Röda liljan med vita strimlor MÅSTE jag bara få tag på!! Någon som vet namnet på den?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

bosse
0

Menar du denna, så finns den hos min svärmor bl.a.Oskyldig

Bjornen
0

Växterna på bilderna 6, 7 och 8 finns i handel i Sverige. Kapamaryllisen har jag inte provat och den ska kunna gå att övervintra på friland i de allra sydligaste delarna av vårt land och odlas mera allmänt i Danmark.

bosse
0

Jag lyckades hitta #1 hos en annan kompis och jag fotade det från ovan (taket) kan man säga.

bosse
0

Jag passade även på att fota denna palm från taket. Bjornen vet säkert namnet på den.

Bjornen
0

# 23 är en kottepalm som består av ca: 60 uråldriga arter. Det är troligen japansk kottepalm (Cycas revoluta) som är vanligast i odling och härhemma används den som krukväxt. Den är lättodlad både som krukväxt och som planterad på varmare platser utan frost.

Mervi
0

Härliga bilder!