Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 11724 ggr
[Jessica_91]
12

Paprikor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 12 veckor sedan planterade jag 4 paprikafrön från vanliga paprikor från mataffären, 2 från en gul och 2 från en röd. Jag vet att paprikorna (om det nu kan bli några) inte behöver få samma färg som frukten man tog fröna från men tänkte att det kunde vara kul att ha frön från två olika paprikor ändå, när jag ändå hade dem liggande hemma.
Jag satte alla 4 frön i en liten glasburk (typ fetaostburk) och TJOFF sa det och så hade små plantor kommit upp. Då särade jag på dem och de fick egna glasburkar, i samma storlek som den de delat. Några veckor senare fick de riktiga krukor som de fortfarande står i, de som ni kan se på bilden nedan.

För snart 4 veckor sedan åkte jag på semester och när jag kom hem för några dagar sedan så hade de fått kanske 3-4 blad till (de första bladen längst ner på plantan är borta nu) och det har börjat hända grejer i toppen på dem nu. Så jag undrar följande;

Vad är det jag ser? Är det sidoskott på g eller är det början på blommor?
Hur ser storleken på deras krukor ut? Hur mycket större bör de ha om krukorna är för små? Som jag förstått det så ska de successivt få större krukor allteftersom att de växer.
Jag vet att jag sådde dem mycket senare än rekommenderat, men tror ni att det kan hinna komma någon paprika ändå, baserat på hur plantorna ser ut nu? Har läst om vissa som fått frukt ända in i december.
Och så är jag nyfiken på hur länge ni har lyckats hålla paprikaplantor vid liv inomhus. Glad När jag har läst runt här så verkar det gå hur bra som helst för vissa medan andras plantor stendör under vintern.

Vill även tillägga att jag ganska nyligen börjat pyssla med växter (mer än att bara vattna "vanliga" krukväxter) så jag har dålig koll på mycket rörande odling. Men jag försöker lära mig så tips för att öka mina paprikors chans för överlevnad mottages gärna ^^.

För mig gör det ingenting om de inte får så mycket som en blomma i år, jag blir glad bara de överlever vintern haha.

[Jessica_91]
1

Här händer det grejer ^^.

Bjornen
1

Som längst har jag haft samma paprikaplanta drygt 3 år. Inomhus på vintern och utomhus på sommaren. Tidig intagning och tillvänjning.

Som vanligt stimuleras knoppbildning fortare i mindre krukor, men bör ges mera utrymme nä'r knoppar börjat utvecklas. Försiktig omplantering.

[Jessica_91]
0

#2 Okej, sååå.. jag borde plantera om nu i större krukor? Hur mycket större i så fall?

beem
0

# 2 Har du extraljus till paprikan inomhus ?

Vanlig rumstemp ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

camilla69
0

Undra oxå hur de ska skötas vid vinterförvaring inomhus ??

Bjornen
0

Jag använder aldrig extra belysning utan de står i ljusa fönster och lite svalare under vintern (ca 12 grader). Någon enstaka gång har jag experimenterat med belysning för speciella frösådder men endast vanliga lampor, koltrådslampor eller värmelampor.

beem
0

# 6

Tack för ditt svar. Nu vet jag mer.

Problemet för mig är att alla fönster har element under så jag har problem med svalt och ljust.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Jessica_91]
0

Ingen som har en åsikt om huruvida jag borde byta till större krukor eller ej? Glad

ikna
0

Jag brukar ha paprikaplantor i minst 10 liters krukor. Ju mindre krukor, desto mer vatten och gödning måste de ha. Med 10 literskruka behöver man ofta bara vattna 1g/dag.

[Jessica_91]
2

#9 Tack så mycket för svar :-) Har bytt till större krukor nu.

Under natten så har den första blomman kikat fram ^^. Någon som har några bra tips eller vet hur lång tid det ev kan ta tills det blir frukt?

Nanna70
1

Hej!   Cool

Det brukar ta ca. en månad tills paprikorna kan skördas! I alla fall har det varit så med mina paprikor.

I år har jag tre sorter: en vanlig grön, en röd och en smal orange.

// Anna

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

[Jessica_91]
1

#11 Åh såpass alltså, vad kul! Skrattande Hoppas det inte är för sent för mina bara. Eller att solens frånvaro saktar ner hela processen för mycket haha ^^.

Tack så mycket för svar!