Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10246 ggr
bjorsa
3

Ohyra på vindruva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte några oinbjudna filurer på min vindruva och dom var snabba att röra sig över bladet så jag hann bara ta några bilder då jag bytte objektiv för att komma nära

Tycker dom påminner om trips men är bredare över ryggen då dom trips jag har haft tidigare är smala å dessa var breda så är de någon som vet vilka det är ?

först en bild i skala 1:1 och ohyran är väl ca 1-2 mm lång

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här nästa bild och då skala 2,35:1

bjorsa
0

Och här 6,7:1 men då sken solen till på den så lite konstig blev den men kanske man ser vilken buse de kan vara ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Har sökt runt lite och tror nu att det är en vinlus (Phylloxera vastatrix) så de får bli gelatinbesprutning

mvh/bjorsa

zeretki
0

Fina bilder iallafall! :D

bjorsa
0

#4 Tack

Är det nu en vinlus eller är det  något annat ?Är de någon annan som fått dessa på sina staketdruvor ?

mvh/bjorsa

Christina
0

Jag har sluppit dem - hittills. Hoppas nu gelatinbesprutningen hjälper.

Åsa S
0

Inte troligt att det är vinlus, den lever på rötterna samt vinlus ska ha svårt att överleva våra vintrar.

+Staketvindruva är ju V. labrusca = den arten man ympar V. vinifera på för att få plantor som är resistenta mot vinlus.

+ jag tycker det är mera likt på nyckelpigslarvshållet så det kan vara någon släkting till nyckelpigan.

Här kan ses en nyckelpigelarv bland bladlöss

http://www.biconet.com/biocontrol/GIFs/ladyLarvae2.gif

bjorsa
0

Tack Åsa S

Vore ju skönt om de bara var någon slags nyckelpiga men tycker dom är små för att vara nyckelpigslarver dom här runt 1-2 mm långa och dom nyckelpiglarver jag har sett är nästan cm stora men kanske dom är nykläckta och av en liten sort för din bild påminner ju mkt om dom som sitter på mina blad bara att hoppas att de är nyckelpigor skall se om jag hittar flera att fota

mvh/bjorsa

Bjornen
0

Gör de någon skada då ? Bara för att insekter vistas på en växt behöver de inte göra någon skada. det finns många diverse djur som är allätare och kan råka fastna för vindruva.

bjorsa
0

#9 Några sugskador har jag inte sett så visst kan de vara några harmlösa insekter och sådan har jag gott om här men att jag reagerade var därför att dom satt ett helt gäng på undesidan av ett blad å då började jag att fota och tyckte då att dom först påminnde om trips fast dom var för breda å på den vägen är det å jag har inte bekämpat ännu och om jag bekämpar så kör jag med geltin .

mvh/bjorsa