Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1336 ggr
Mandysan
0

Kan man fortfarande plantera?

Hej!

Kan man fortfarande köpa perenner och plantera? Jag bor i zon 3.

/Amanda

flaxss
0

du kan plantera perenner under hela året  dock är det svårt  att plantera när det är tjäle .

Humlan
0

Javisst! Varför skulle du inte kunna göra det? Blir det varmt och torrt så får du passa med vattningen bara.

Bjornen
0

Förra året planterade jag de första perennerna i april och de sista i december. Under värsta värmen planterade jag bara i krukor för senare utplantering.

Mandysan
0

Vad bra, blev lite orolig när jag märkte att endel sidor inte levererade längre i år…(Tex easy.plant)

Jag håller på och tjatar om att vi ska beställa växter ist för att köpa dyra på blomsterlandet :o)

Bjornen
0

Easy-plant är pluggplantor och är alltså planterade i 4 cm torvkrukor som är svåra att transportera under sommaren. Jag tycker för min del att dessa plantor är ovanligt dyra. Pluggplantor skulle vara olämpliga att plantera på friland mot hösten eftersom de måste ovilkorligen rota sig ordentligt före vintern. Särskilt viktigt på uppfrysningsjordar som innebär att plantor klanske ligger på backen på våren.

Mandysan
0

#5# Om vi beställer så blir det nog Hortogreen…

kickboard
0

Det går bra att plantera krukade plantor hela sommaren/förhösten, men barrotade plantor ska i jorden före midsommar enligt något gammalt rättesnöre.

Ahnna
0

Följdfråga; jag fick hem några perennplantor ifrån Odla.nu häromdagen, och satte dem i varsin kruka precis som det stod på pappret som följde med. Men hur länge ska de stå så? När kan de planteras ut? De kom planterade i såna där torvbricketter och är därför inte så värst stora än. Kanske 10 cm, give or take.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Det är viktigt att rötterna sprider sig i ny jord och de är så ömtåliga i pluggplantor och kan lätt torka bort. Helst sks krukan vara fylld av rötter så attt det blir en klump som håller ihop innan man planterar dem på friland.

Christina
0

#8 Jag fick också ett antal små perennplantor från Odla häromdagen och planterade dem i krukor. Räknar nog med att det tar minst tre-fyra veckor innan de är så pass kraftiga att jag vill plantera ut dem.

Jag köpte 6 höstflox, 6 ormöga och 6 nävor. En del sommarblommor och tidiga perenner kommer att lämna luckor i rabatten framåt början av augusti och därför vill jag ha nytt att fylla ut med. Tycker det är trevligt att alltid ha lite plantor i barnkammaren tillhands, utifall jag får för mig att utvidga någon rabatt. Berätta hur dina växer till så ska jag återkomma med rapport om min tillväxt.