Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4612 ggr
Ahnna
2007-06-14 10:49
0

Döende växter?

Har på senare tid planterat både en klematis The President och ett meterhögt skott av en silverbuske som jag fått av grannarna. De första 2 veckorna gick allt bra, de fick bra med vatten och verkade rota sig. Klematisen började växa och blev ungefär 4 gånger så hög som vid planteringstillfället. Men så plötsligt började båda två torka, sakta men säkert. (De står inte nära varandra, så det borde inte vara nåt i jorden.) Bladen på silverbusken började torka och nu faller de av om man petar på den. Klematisen började krokna och nu är toppen samt nästan alla blad torra och spröda.

Visst har det varit varmt och hett se senaste veckorna, men det gick ju så bra i början - varför har de tagit så illa vid sig nu plötsligt? Vad kan jag göra för att rädda dem? Är det för sent?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-06-14 12:30
0

Klematisen kan ha drabbats av vissnesjuka (vanlig sjukdom på klematis) och vid planteringen ska man ha sand närmast rothalsen.

Silverbuske är lite kinkiga att ta rotskott under växtperioden och bör helst stå någon månad i kruka under skyddande omständigheter. Bästa tiden att ta rotskott är på hösten eller våren då de inte har några blad. Särskilt den extrema värmen var besvärlig för den nästan rotlösa plantan.

Ahnna
2007-06-15 10:26
0

Bra info, men… vad gör jag?

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-06-15 11:07
0

Jag brukar helt radikalt klippa ner alltihop och hoppas roten har så pass mycket liv att de tar sig igen. Men det fungerar inte alltid.

Lillianna
2007-06-15 12:16
0

Klematisen kommer troligvis inte att visa sig ovan jord i år, men låt den vara och håll tummen för att den orkar upp nästa år. Jag har haft en som betett sig så 2 år i rad, nu är den uppe och har knoppar. Jag lärde mig på ett klematisföredrag att det finns en liten lus/insekt som suger ur stammen, den sitter då långt ner och innanför barken.Pytteliten! Går inte att upptäcka. Detta gör att allt ovanför bettet vissnar men roten lever vidare.

Jag har oxå fått en silverbuske i år och den har tappat bladen precis som din, men igår såg jag att det kommit pyttesmå nya blad så den tar sig. Glöm inte att vattna den lite då och då. Du har den väl i en stor balja med hål i botten, om du har den i rabatten? Den är gräslig på att skicka rotskott!!!! Men doftar himmelskt!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Bjornen
2007-06-15 12:39
0

Det man kan göra är att lägga lite sand närmast rothalsen för att minska risken för vissnesjuka och den kan också komma tillbaks från roten ännu i år.

Den vanliga gammaldags silverbusken ger rikligt med rotskott och det kan behövas möjlighet att köra gräsklippar runt omkring för att hindra nya skott att bli kvar. En nyare sort med härstamning från Vladivostocks botaniska trädgård är inte lika spridningsvillig. Jag har bara den nya planterad och den har börjat ge rotskott efter Sorkangrepp. Den gamla sorten finns nu som rotstilcklingar i växthuset.

Den smalbladiga silverbusken är inte heller så spridningsvillig, men mindre härdig. Min smalbladiga silverbuske har inte rört sig ännu och den fryser tillbaks i topparna.

zzaga
2007-06-15 21:00
0

Jag hade en klematis som gjorde precis så… bara började vissna, först trodde jag också att det var för att det var så torrt så jag vattnade på som attan. Ingen reaktion alls. Sen efter nån dag hittade jag underjordiska gångar från sork som varit framme och gnagt av en massa rötter. Kolla om du kanske hittar några såna.

Ahnna
2007-06-16 12:16
0

Jag har inte hittat några spår efter sork.

Sand närmast rothalsen ser jag som en självklarhet med klematis, så det borde inte vara problemet…?

Stammen på klematisen är fortfarande "vätskefylld" eller hur man ska säga, den är inte torr och spröd. Det är bara bladen som har vissnat och toppen.

Silverbusken har hittills inga nya blad, men jag kan gå ut sen och titta lite noggrannare. Den står inte i en balja, men där det står får den gärna föröka sig lite, det är en ganska tom del av trädgården och just silverbuskar tillhör mina favoriter. Grannens silverbuske, som min härstammar ifrån, hade inte spridit sig förrän de högg ner ett fruktträd några meter ifrån busken. Då plötsligt kom min buske fram ur jorden, där fruktträdet hade stått.

Ska jag fortsätta vattna dem eller vill de hellre ha det torrt som de mår nu?

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-06-18 00:38
0

Om det var mina växter skulle jag klippa bort allt det vissna. Vattna som vanligt och hoppas ett tag.