Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1764 ggr
Margareta
0

Vattentunnan full...

Nu är min vattentunna på 190 liter över brädden full. Det gick fort igår.

När det började regna igår hällde jag allt vatten jag hade kvar på rosorna så att tunnan skulle bli tom. När tunnan var tom tog jag vattenkannan direkt under en annan stupränna och fyllde den flera gånger och vattnade alla krukor och blomlådor och lite till på det nyplanterade….

…jag visste ju inte hur länge det skulle regna och hur mycket som skulle komma…. och det regnar än…. så nu är det ingen risk för torka i alla fall…

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Låg och njöt i natt och lyssnade på regnet. Det kom drygt 10 mm hos mig så nu kommer det att växa så det knakar!!

Humlan
0

Det har regnat bra här med, allt har fått en rejäl rotblöta, vilket var välbehövligt… Vattentunna ska jag investera i. Ute vid växthuset har jag stora spannar som snabbt fylls av vatten från hängrännorna. En tunna vid någon av husets hängrännor hade varit perfekt!

Christina
0

Natten som gick var det hård blåst här och blomblad har flugit över hela tomten. Inga grenar verkar dock ha knäckts. Det här med rätt väder är knepigt det.

Margareta
0

Vi fick också 10mm och det känns skönt, men jag vattnade ändå nyplanterade Rosor och krukor ikväll. Det har blåst som sjutton idag och det kändes torrt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bjornen
0

För en rotblöta behövs minst 20 mm men före midsommar brukar 40 mm vara lagom. Därför är det bra att fylla på med mera vatten. Små skvättar oavsett det är regn eller vattning så kan det göra att rötterna går åt fel håll och blir ännu känsligare för torka.

Christina
0

Idag fick vi 30 mm och det är pölar i gräsmattan och rosorna böjer sig av vattentyngden. Visserligen längtade jag efter en rotblöta, men nu vill jag ha sol och torkväder igen.