Indica Canna...eller?
Köpte en Indica Canna förra året. Jag förvarade den i kallväxthuset och klippte ned den också.
Sedan har jag väntat för se OM den ska "komma igen"..men inget liv har synts förrän för för någon vecka sedan.
Dock är jag osäker på om det är något ogräs eller om cannan börjat vakna till liv.
Är det någon av er som vet vad det är? Ska jag kasta alltihop (ogräs) eller?

Bjornen brukar ha bra koll på sånt. Jag har ingen aning om hur canna ser ut men tycker det ser ut att vara en balsamin??

*hmm*…då MÅSTE det vara en balsamin som sått sina frön i krukan..för där har bara varit en canna förra året..
konstigt..

#2 Nej lita inte på vad jag säger för jag är inte så säker på sånt!! Tyckte bara det såg ut som det men jag är absolut inte säker… Balsamin har ju en otrolig förmåga att kasta iväg sina frön ganska bra.

Kanna är en knölväxt som måste övervintras på frostfritt ställe och ett kallväxthus är nästan omöjligt att få dem att övervintra. De ska alltså övervintras torrt inomhus.
I krukan är det troligen en art av amerikanskt dunört som sått sig.

Canna indica är en frostkänslig växt, men det bra om växten fryser ner ordentligt på hösten innan knölen tas in och förvaras frostfritt. Själva knölen tål något frost eftersom den har ett pappersaktigt skydd för själva knölroten som skadas av frost. På riktigt gynnsamma ställen kan de ibland övervintra om det inte blir tjäle eller för mycket fukt. Det är riktigt att fukt är skadlig för växten i vårt land.
jag provade att ha ute en vinter men alla ruttnade . plus vinterlägnden och fukten och låga temperaturer dödade dom . och jag har ingen djup tjäle hos mig och flera vintrar ingen tjäle alls nästan men ett par frost nätter på hösten skador dom inte . men där vintern är torr och kort överlver dom fast jorden fryser men som jag skrev innan i Sverige är det tyvärr för fuktigt och för lång vinter möligt att dom överlver i skåne med bra regnskydd (skydd man ger banan i Sverige kanske kan funka även på canna) jag ska dock inte testa fler ute .