Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9988 ggr
Mysisa
22

Ta stickling från vanilj orkide

Hej.

Jag har allt annat än gröna fingrar men har nu lyckats få några olika orkideer att överleva en längre tid *stolt*. bla en vaniljorkide. eftersom jag lyckats med det för mig omöjliga så skulle jag vilja ta ett steg till.

Försöka mig på att ta en stickling ifrån vaniljen, men jag fattar ingenting när jag läser hur man ska göra..

Tydligen måste det finnas rötter om man ska klippa bort en stickling, är det de vita "luftrötterna" man pratar om då? Om det är luftrötterna man pratar om så är hela plantan full av dom och jag skulle i princip kunna klippa vart som helst. Vart är det bäst att klippa?

Sen har jag läst mig till att man ska låta dom växa i bark, men min vanilj kom i en kruka med vanlig blomjord och den mår hur bra som helst, har växt jätte mycket på den tiden jag haft den. Spelar det någon roll vilken typ av jord man sätter sticklingen i?

Ska man sätta sticklingen direkt i en kruka med jord eller ska den stå i vatten först? Hur ofta ska man vattna en stickling? Har fått för mig att dom behöver vatten oftare men det kanske är fel?

minavitas.wix.com/kennel

Bjornen
0

Ta en vass steril kniv och skär pseudobulber med blad. Sätt dem i finfördelad orkidekompost (fint fördelad torv. spaghnum och bark).

Vanlj kan bli mycket lång (30-40 meter) och behöver något stöd. Blommar som gamla plantor med blekgula väldoftande blommor.

Mysisa
2

ok.. Och hur vet jag vad en psedobulb är för nånting? Eller vad det är tror jag att jag förstår men hur vet jag hur en sån ser ut?

förklara för mig som om jag vorre ett litet barn, det vorre jätte snällt, tänk på att du pratar med nån som knappt vet skillnaden på en knopp och en rot…

Att dom behöver stöd vet jag, för tillfället har den "stora" växten nån anording av bambu som den växer upp på, precis köpt en ny eftersom den gammla var helt överväxt

minavitas.wix.com/kennel

TinaNordberg
0

Hej

kan du fixa en bild på din vanilj och visa?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Mysisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg den ut..

Just nu något demolerad då dottern fick för sig att rycka upp bambu stödet..

Så nu har jag två länga rankor som jag misstänker kommer dö och enbart några korta spröt o krukan.

Men när de korta spröten tar sig vill jag ju försöka ta en stickling så småningom så det kan ju vara bra o veta hur man gör iaf

bilden är gammal, från när jag nyss bytt till större kruka, tyvärr kan jag inte ta nån ny bild på hur den såg ut innan dottern döda min blomma så den här får duga

minavitas.wix.com/kennel

Aribigga
0

Jag har heller ingen aning om vad en pseudobulb är för något men jag googlade det till dig: http://www.google.se/search?q=pseudobulb&hl=sv&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=39MgUKiaNorChAfst4CwAg&ved=0CEUQ_AUoAQ&biw=1680&bih=925

Vissa har pilar som pekar så kanske du blir lite klokare :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mysisa
2

Tack.. men det där har jag försökt mig på men jag fattar iaf inte.. jag är väl kanske ovanligt korkad :/

minavitas.wix.com/kennel