Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2767 ggr
Lappis
0

namn på perenn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som kan säga vad detta är,blommar först rosa,sen dessa röda bär.

TinaNordberg
0

Trolldruva. Actaea spicata

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

beem
0

Är Trolldruva gifitg ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

TinaNordberg
0

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Bjornen
0

Som odlad växt är det ganska säkert Actaea rubra. Det är den vanligaste odlade arten av rödfruktiga trolldruvor med ett ursprung i Nordamerika. Den vilda rödfruktiga trolldruvan Actaea erythrocarpa finns endast i nordligaste Sverige. Själv har jag 6 arter av trolldruvan varav 4 arter med röda bär.

beem
0

# 3 tack för länken.

Så här står det bla

Trolldruva är mycket giftig, isynnerhet som färsk. Ett bär räcker till för att ta livet av en höna. Förtäring av roten orsakar även förgiftning. Bären orsakar rodnad vid hudkontakt, smaken är besk, brännande känsla och blåsor i munnen och i svalget, ökad salivavsöndring, illamående, magknip och diarré. Senare svindel och andtäppa. Intagning av större doser medför döden till följd av stopp i blodcirkulationen och andningsförlamning.

Jag har sett på en allmän plats där växten fanns att de satt upp en varningsskylt att den är gifitig.

Sorgen är kärlekens pris

Lappis
0

Ojdå,får nog ta och gräva upp den.Bären ser ju lite för goda ut för att jag ska våga ha den,då vi har små barn.

beem
0

# 6 Jag såg växten för första gången i sommar och tänkte att den vill jag ha. Jag visste inte då namnet på den. Men när jag läser att den är så giftig vågar jag inte heller ha den.

Sorgen är kärlekens pris