Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2671 ggr
_Charlie
0

Klippa av rädisornas blad?

Hejsan!

Jag fick ett slags färdigt kitt med påse som används som kruka, jord i och en påse rädisfrön från granngården som jag satte när jag kom hem.

Den har nu fått ca 15 cm långa skaft, och jag undrar om någon vet vad som händer om jag klipper av skaften en bit, kommer den dö eller kommer skaften fortsätta växa ut med nya blad?

Bjornen
0

De håller på att utveckla blomställningar och sedan får du egna frön. När blomstjälkar börjar utvecklas blir rötterna inte något vidare att äta.

_Charlie
0

Tack så mycket för ditt svar, dessvärre förstod jag inte riktigt.

Det jag undrade var om vad som händer om jag klipper av stjälkarna (för att ge marsvinen ;)). Växer dom ut igen, eller förstör jag plantorna?

Jag är egentligen inte jätteintresserad av själva rädisorna eftersom jag inte äter rädisor, men jag tänkte att eftersom den var gratis kunde jag så den och ge till marsvinen, men om den dör om jag klipper den vill jag såklart vänta tills den växt färdigt så jag får ut så mycket grönt som möjligt av den. :)

Än så länge syns ingen tillstymmelse till rädisor under jorden.

[deen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, jag nästlar mig in och ställer en fråga jag med! Hur tar man vara på dessa frön, vilken tid, torkning, etc?

Min kompis satte en vanlig rädisa från mataffären, med tanken att få frön till nästa år, och den blommar och bildar puffiga frökapslar! Glad

_Charlie
0

Jahaaa, så det kommer komma blommor och nya frön?! Men då måste jag ju nästan vänta tills dess så kan jag ta fröna och så om när jag serverat svinen det som blir av denna. :)

Hur lång tid brukar det ta för ett frö att bli helt färdigväxt? Tror det är ca 2 veckor sedan jag satte dessa. :)

Bjornen
0

Man väntar tills fröskidor utvecklas och blir gråbruna som sedan skördas strax före de spricker. Hålls torrt och glest som sedan kan tröskas och förvaras i papperspåsar.

Rädisor utvecklar ofta blommor utan att först bilda "knölar" under den ljusaste delen av sommaren.

Utveckling från frö till frö tar några månader.

Åsa S
0

Fast är det verkligen blommor på G ifall fröerna såddes för 2v sedan?

min gissning är att man försökt odla rädisor inomhus för då blir ju ljuset på tok för dåligt och fröplantorna sträcker på sig och blir rangliga och jo klipper man av en ranglig fröplanta så dör den.

[deen]
0

Då får jag tacka så mycket, för nu har jag fått svar! Glad

Men vad tusan hände med min bild? Äsch, hade ju tagit kort på dessa fröskidor… Obestämd

_Charlie
0

#6 Menade du på min? Jag har inga blommor eller frön ännu, bara långa stjälkar med blad på toppen.