Plantera ut plommonskott o övervintra
Mitt plommonskott har växt till sig rejält i sommar. Det fick en större kruka på försommaren o fick sedan stå ute i växthuset i några v. När nattfrosten var över flyttade jag ut krukan som fick stå i lite skydd av en odlingslåda men relativt öppet. I slutet av juli tyckte jag att den började se lite lidande ut…så jag fattade beslutet att helt sonika gräva ner den i gräsmatten.
Inte direkt rätt tid men den verkar trivas jättebra i sitt hål just nu. Frågan är…hur kan jag pyssla om den på bästa sätt så att den klarar vintern? Särskilt som den blev planterad under fel årstid. Vi får (oftast) mkt snö o den kommer att få ett "staket" av pinnar så att inte barn o hundar trampar sönder den (är bara 40 cm just nu) samt hönsnät så att sorken inte äter upp den.
Linda väv runtomkring stammen? Vi har sandig mark o det är ganska torrt där den står, även under vårflod i dikena.

Krukodlade växter kan planteras året runt. Lite lättare på ofrusen mark.
Ge den ingen gödsel då fortsätter den att växa förlänge och det är viktigt att den går i vintervila före vintern.
Tack Bjornen!
Ingen gödsel tillsatt, brukar pina mina kära växter lite bara just därför - att de ska klara vintern bättre, brukar oftast funka.
Den har bara fått krasseblommor vid fossingarna som förhoppningsvis drar åt sig ohyran istället för att den ska gå på trädet.