Hjälp med identifiering
Jättebalsamin, ett "ogräs" med ursprung i Himalaya. Jag tycker de är jättefina när de blommar och humlor älskar dom för de ger mkt nektar MEN de sprider sig snabbt på fuktig och näringsrik mark och bildar gigantiska bestånd.
Så villdu spara någon så håll efter dom hårt! Klipp helst av alla fröställningar innan fröerna är mogna och klipp gräset runt dom så ev skott slås av.

Jättebalsamin som infördes till England från Himalya 1852. Den växer också på Sri Lanka (Ceyland) enligt några besökare från Sri Lanka i min visningsträdgård. Det är en ettårig frostkänslig växt som har spridit sig flitigt.
ah tack, jag tycker de va jättefina där de växte, ogräs är en definitionsfråga imo :-)
http://onelund.com

Inget svårt ogräs då de är ettåriga. En av få växter som inte bildar fröbank enligt engelsk försök (åtminstone i vårt nordeuropeiska klimat). De måste alltså gro varje år och sprida sina frön varje år. Skadade plantor som inte tillåts fröa av sig innebär att de utrotas.
Tack för du delar med dig av din kunskap, ovärderligt för oss ovetande som bara rumlar runt utan att veta vad det är vi upplever :-)
http://onelund.com
Hade två plantor ett år, andra året kom det typ flera tusen sådder som jag lät blomma (var fina hade både vita, lila, rosa, ljusrosa, mörkrosa). Tre års senare rycker jag fortfarande upp plantor och även grannen rycker upp. Ångrar att jag satte dom från början. Har alltså inte tillåtit någon att blomma på tre år och ändå har det grott varje vår-försommar nya. Vårfrost klarar dom och även lite höst frost men dör sen när det blir riktigt kallt.
Här kommunen finns en slänt (flera slänter och längs med vattendrag) och där gror alltid ett nytta stort bestånd varje år. Även efter dåliga sommrar eller om dom hugger ner dom så dom inte blommar så gror där ändå flera tusentals plantor.
Ett riktigt agressivt ettårigt ogräs. Men väldigt vacker och rolig att odla med den växtkraften men se upp, i södra sverige vet jag att dom bildar stora bestånd.
Nog övervintrar fröna men de blir inte så gamla. Fröplantorna gror på våren. Ska man bekämpa jättebalsamin ska man slå av plantorna tidigt.

Jovisst övervintrar fröna en vinter men inte två. Omfattande vetenskapliga försök har gjorts i England angående jättebalsaminens frövila och dessa försök har konstaterat att nästan 100 procent av fröna dog efter två vintrar. Det är dock inte ovanligt att små plantor blommar och ger nya frön. Inte helt ovanligt att blommande exemplar har en storlek understigande 10 cm. Möjligen har frön större överlevnadsfförmåga om de inte kommer ner i jorden (torrare lagring). De engelska försöken gäller överlevnadsförmåga i jord.
Jag har odlat dem två omgångar då de har utrotat sig själv genom tidig groning och vårfrost som dödat dem. Därefter var de helt borta och nya sådder har måst ske. Nu har jag så stabil utbredning att vårfrost inte kommer att döda dem. Det gäller också vår vilda balsamin (springkorn (Impatiens noli tangere)) och den amerikanska blekbalsaminen.
Men det är annorlunda i södra Sverige Björnen. Här har vi jättebalsaminskogar!

Jo det bildas gärna stora bestånd i fuktigare (vid vattendrag) och näringsrika marker. Där är risken för sena nattfroster mycket mindre. Avslagning av plantor före fröspridning dödar plantorna. En avskärning nedanför första bladparet innebär att plantan dör, då det inte finns några tillväxtpunkter nedanför första bladparet.
I England är den mycket fruktad. Den finns också på den svenska "svarta" listan. Jag anser dem inte så svåra att bekämpa dem om man verkligen vill det. Slå med lie före blomningen och se efter efter någon vecka om någon planta bildar nya skott och skär ner dem.

Borstnejlika (Dianthus barbatus) som är en mycket gammal odlad perenn växt. Åtminstone gamla sorter var perenner medan moderna sorter är oftare bara tvååriga.
#12 Jaha, det är också borstnejlika. Jag har borstnejlika på samma plats, men den här liknar inte de andra borstnejlikorna som växer intill. Denna är dubbelt så hög och alla blommor har samma nyans, medan alla de andra har blommor i olika färg och nyans på samma planta.
När jag kollade närmare såg jag att blommorna har samma form och att bladen är desamma, men på håll trodde jag att det var något helt annat.