Vackrast just nu!

Jordviva !

*asg* ja det är ju lite svårt här uppe när det inte är så mycket som kommit igång än… Får ta en räd i trädgården i morgon och se om nåt står i blom..:)
Just nu är det nog syrenerna som just håller på att slå ut, följda av min bondpion (har 2 olika sorter, en gammal som jag precis fått. trodde inte den skulle orka få ut knopparna men det verkar den klara av.) doftpionen kommer sedan. Det ser olika ut olika tider.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pomperipossa - du bor i Kramfors, jag i Sundsvall. Inser att avståndet är längre än jag föreställt mig - i trädgård räknat. Här bara spritter och spränger det överallt och jag hinner nästan inte med att fota det jag lovat mig själv att fota innan det blommat ut.
Och som sagt - nu är inte beständigt och idag är det denna som är vackrast hos mig…

#7 Jag köpte Warszawska Nike också förra året. Ingen blomning än, men väldigt tidigt började den växa. Flera andra clematis som jag tycker hör högsommaren till har knopp.

# 8 på bilden är det brunnäva (Geranium phaeum) och troligen normalformen.

# 8 Det började på brun i alla fall 

#5 Det är knopp på den tidigaste syrenen och på äppelträden, men enda i blomväg som kommit i gång riktigt är maskrosor och pärlhyacinter…
Häggen blommar hos oss och det är störtskönt. Bästa tiden på året. Äppelträden håller också på att slå ut och det är också en höjdare.

Nu blommar drygt 150 olika blommor. Bland de finaste nu är bergvallmo, Trillium och särskilt purpurtreblad, svavelsippa, rödblommande rosenrot och grönblommande styvbräcka.

Blå bergvallmo - så vackert. Någon gång ska jag också skaffa den.

Hej vad det går undan för er där nere i södern. Vänta bara - snart är vi ifatt!
Det är roligt med vårt Trädgårdsforum. Jag tycker jag får uppleva säsongen flera gånger. Först se era bilder och sedan kommer min egen säsong.
6, bilde på din herrgårdspion var fin, den ser ut so en dillpion. Kan den trivas i zon 4 tro?

Jamen Norrskenet, "Miss Bateman är ju alldeles underbart vacker!! Den måste jag lägga på minnet!

Mina Miss Bateman har fyra fem stora knoppar, så jag går i väntans tider för den också.

Är det midsommarrosen, Pomperipossa? Den är ljuvlig och doftar så underbart.

#22-24 Så olika det kan vara. Min Miss Bateman klänger på min alpina. Alpinan har nästan helt blommat över och Miss Bateman är fortfrande i knopp.
Nu är min älskade herrgårdspion helt utslagen och kommer snart att börja gå bort igen. Ser av anteckningar att förra året var det 14 juni som den var fullt utslagen.

Klart det räknas. Jag har också liljekonvaljer omkring mig och doften slog emot mig just nu när jag öppnade fönstret. Syrener och kaprifol doftar också i min trädgård och det är helt ljuvligt att äga en näsa just nu
.

Vilken skönhet! Och den blommar alltså redan NU? Eller är bilden från förra året?
Den enda riktigt tidiga jag har är Herrgårdspionen. Övriga har knoppar men kommer nog inte förrän om två, tre veckor. Jag har planterat tolv pioner det senaste året och bland dem är det ett par tidiga sorter, så jag får kanske njuta redan i början av juni jag också om ett par år.

Underbar!

Så fin. Planterade rötter till trädpioner - vita Rockii - i höstas och de kommer upp lite blygt. Köpte också en större planta i våras. Men ingen av dem lär ge mig några blommor i år. Desto roligare att se andras bilder och veta vad jag har att se fram mot.

#30 Nope… Det är mitt äppelträd…

#49#50 Heter den inte "Snöbollsbuske" eller nåt sånt?? Min svägerska har en likadan…

#49, 50 är snöbollsbuske som är en variant av vår vilda olvon, som har uppstått spontant genom mutation eller annan genetisk förändring. Sådana har sedan förökats och sorten Strömsund är spontant vuxen i Strömsund i Jämtland.

# 53 Tack, för det! Var ju ett passande namn.

Ikväll upptäckte jag att min Rosa Mundi slagit ut sin första knopp! Jag tycker hon är så ljuvlig…

# 56 är alpslide (Aconogonum alpinum) är en gammal växt som har odlats åtminstone sedan 1800-talet. Vippslide är en modernare växt som blommar senare under juli-augusti månad.

Även mina alpslide har börjat blomma.

#21 Sorry Anki missat din fråga. Jadå - herrgårdspion går fint i zon 4. Min är hämtad från min mormors tomt i Järvsö i Hälsingland.

Både vanlig dillpion och Herrgårdstypen tål min zon 6 och det bör knappast vara något problem i zon 7 heller och det är nog inte omöjligt i zon 8 tror jag. Möjligen kan det vara sämre att odla den i de sydligaste delarna av landet på ställen med mycket vinternedrbörd.
Det finns ju vissa växter som trivs bättre norröver än söderöver.

# 63 trädgårdsnattviol. Se bildtext i min artikel om att köpa plantor.
Undrar om du har rätt nu, Bjornen? Jag trodde det var tvärtom, och det är därför jag alltid trott min växt var "vippslide". Läste för ett tag sedan i Linneaus flora att vippslide blommar från juni till augusti, och alpslide från juli till september. Och att alpslide är lite hårig på stjälkarna, det är min slide absolut inte- utan helt slät och blank. I september är mina plantor (vilka det nu är:) nästan helt nedvissnade redan.

Alpslide har ofta svag hårighet på nederdelen på bladen och blommar tidigast av slidearterna. Normalt vissnar den ner under sensommaren eller tidiga hösten och den kan man hitta på gamla gårdar.
Vippslide är helt kala utan hår, nästan slipade. Den blommar senare och vissnar inte ner förrän frosten tar den. Stjälkarna är rödaktiga och den är yvigare och högre än alpslide. Bladen på vippslidet är smalae än hos alpslide.
Hela släktet Aconogonum är förvirrande och det är mycket vanligt att de åtminstone 4 arterna förväxlas. Särskilt förvirrande är det mellan finnslide och gråslide. Den vanligaste blomningstiden brukar man ange till juni-augusti om alla arterna. Särskilt i år är blomningstiderna förvirrande eftersom gråslide som finns i krukor börjar blomma redan nu och är nästan meterhög redan och normalt skulle de inte ens ha börjat visa sig ens.
Då har Linneaus flora fel då, om de skriver det motsatta? Att alpsliden blommar senare än vippsliden menar jag. Jag vet att de är förvillande lika, och det irriterar mig att inte veta bombsäkert vilken av dem jag har… 

Alpslide och vippslide är lätta att skilja från varandra. Jag har dem bägge två samt även gråslide som verkar vara mycket olika beskrivningar med korsningen finnslide. T.ex säljer en större odlare det som gråslide och nu samma sak som finnslide.
Jag har jämfört alpslide och vippslide enligt Linneaus flora och allt stämmer utom blomningstiden. Alpslide har en sötaktig doft medan vippslide en syrlig doft som ibland uppfattas som obehaglig. I Bo Mossbergs Den nya nordiska floran finns tydliga bilder på bägge arternas blad och även teckningarna är mycket tydliga.
Tack för svar!! Ska undersöka dem närmare vid tillfälle:)

Så vackert med pioner. Ångrar att jag inte planterade en hel hop för länge sedan. Jag har bara två som är riktigt stora men har planterat tio det senaste året. Så jag får vänta.

2 av mina bondpioner har slagit ut, den ena som är av en gammal sort, och som jag nyligen fått av svärsonen slog ut i veckan (överblommad förstås) Och den andrablommar nuhar tagit fotosom jag hoppas att jag klarar att lägga in här. fast först måste de ju in i datorn. doftpionen står i knopp.alla är röda till mörkt röda. Jag har även fotat svärsonensplanta (moderplantan). Och den är inte överblommad.