Krukor
Jag undrar lite över krukornas storlek. Jag har alltid hört att det är jätteviktigt att krukan är stor så att rötterna får plats ordentligt. men då undrar jag hur sjutton många kan ha stora "träd" i jättesmå krukor? KAn någon förklara detta fenomen för mig :D Är storleken inte så viktig?
Tacksam för svar :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

För att få växter att blomma tidigare bör de ha små krukor och när blomningen har startat bör de ha större krukor för att orka blomma så länge som möjligt.
Olika växter har olika stora rotsystem. Växter med stora och djupa rotsystem odlas sällan i krukor utom hos Bonsai (extrem misshandel av träd ofta med normalt djupa rotsystem).
Rododendron har t.ex. extremt kompakt och lite omfattande rotsystem även om plantan är riktigt stor. Andra växter har normalt rotsystem som är flera meter djupt och ibland tiotals meter djupa.
hm okej men är det viktigt med stora krukor då elle vah?? XD Jag är inte insatt överhuvudtaget i olika växter.

Beror vilken växt.
Man måste ju värna om att växterna kan ha en bra rottilväxt och till det krävs utrymme.
Jag blir ju också nyfiken på om dessa "stora "träd" i jättesmå krukor" var bara stora eller om de också var fina? Bara för att växten är grön betyder ju inte att den har sitt optimala prydnadsvärde.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#4 Jag föstår mycket väl att växten inte behöver vara vacker bara för att den är grön. -.-'
Asså typ växter som folk har i sina fönster? De kan ju vara ganska stora men i små krukor.
Tog fram lite bilder för att fösköka visa vad jag menar. (Har ingen aning om vad det är för växter. Tog dem av ren slump, inte p.g.a sorten)
Jag fr aldrig användning av mina lite mindre krukor. De som är ca 15 cm eller längre står bara och skräpar eftersom det känns som om ingen växt är liten nog att trivas i en sån kruka. HUr kommer det sig då att alla har sådan storlekar på krukorna i fönstren och ganska stora/höga växter i dem?

En normal växt klarar sig bra med 12 cm krukor åtminstone som ung. När de sedan växer och blir större delar man dem eller ökar på krukstorleken.
Höga växter behöver större krukor och inte alltid bara för att rötterna ska ha plats utan också för att de ska stå stabilt. Ju högre växten är desto stabilare kruka.
När och om rötter fyller krukan full bör de omplanteras endera med en större kruka eller efter rotreducering. Vid rotreducering bör detta ske vid slutet av krukväxtens viloperiod (februari), för att växten inte ska ge skador på bladen.
De växterna du länkar till kommer direkt från växthus eller allra hellst ett ställe de har aklimatiserats till vårt inomhusklimat och för att de ska hålla sig snygga kommer de (beroende på hur bra de har odlats) behöva en större kruka för att de inte ska gå ner sig. En bra aklimatiserad växt kan du misshandla i ungefär ett år innan det syns speciellt mycket på den. Men efter det kan det gå snabbt, därför är det schysst att sätta dem i större kruka på en gång.
Jag menade inget illa när jag sa det om gröna växter inte alltid är fina bara för att de är gröna. Jag har sett många exempel på människor som tycker en växt är jättefin fastän den är klart misskött, det var därför jag ville påpeka det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
OKej tack för hjälpen då väl ta en kruka som jag tycker är lagom stor då xD