Nyaste trädgårdsmaskinen

Får ingen bild kanske fel hos mig eller??
mvh/bjorsa

Jag gjorde nog fel - såg att CBA hade så nyggt klistat in en bild av Zinkkrukor direkt i texten så jag försökte göra samma sak. Men det fungerar tydligen inte.

Ser ut som en vuxenleksak!!!!

#3 Nog precis vad det är………

Jo men tänk vad mkt man kan göra med den jag skulle kunna tänka mig en sån vore ju hur kul som helst .
mvh/bjorsa

Ohh, vad jag skulle vilja ha en sådan leksak. Tänk att slippa gräva för hand när jag ska göra min illerutebur i sommar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vad fåpr man ge för en sån egentligen?

Själva grundmaskinen ca 100.000, sen tillkommer för olika redskap, lastskopa ca 4000, grävarm ca 15000, sen finns det gräsklippare, snöröjare, sopborstar, riktigt grävaggregat, jordfräs, palllyftare mm. Kan bli hur dyrt som helst

*Asg* Dyyyr leksak. Men ack så praktiskt. Nu vet jag vad jag ska köpa om jag vinner pengar. hihi
Audiatur et altera pars

ojdå, jag som tänkte att det kanske var ngt man kunde köpt… hehe.

haha, ja inte konstigt att han vill hjälpa dig med den leksaken. hihi
Audiatur et altera pars

*asgarvar* jag tror till och med min sambo hade hjälpt till då…
Kan inte den där behändiga maskinen ta sig en tur ner till Borås så här i Kristihimelsfärdstider? Tänk så lägligt det vore. Har en 17 meter lång ligusterhäck som skall väck! Roshäck skall planteras i stället! Massor av rugosor ligger och väntar på plantering - barrotade och nyväckta från kylrum…. Men det är väl bara att köra med motorsåg och sedan gräva/spetta upp rötterna. *Urk* Vad tänkte jag på egentligen när jag beställde detta?? Man är ju helt vild - tänker inte på allt arbete när lilla fingret håller på att beställa…
*** Qui vivrqa verra ***

Ja den är nog riktigt bra. I och med att den är så liten så gräver den rätt prydligt. En varning dock till den som tänker köpa. Den är starkare än den är tung. Så försöker man lyfta en stubbe eller en tung sten, så tippar hela maskinen.
Jag tycker nog fortfarande att det var överdrift att KÖPA en maskin. För vad den kostade skulle vi ha kunnat leja hjälp resten av vårt liv. Men maken 'hade önskat sig en sån hela sitt liv' - så….
Påminde mig om när min då fyraåriga son önskade sig en trampbil och jag sade nej. Ögonen fylldes med tårar (han var bra på det) och så sa han med skälvande stämma: 'He-hela mitt liv har jag önskat mig en trampbil'. Och då blev det en. Den finns iofs fortfarande kvar, och ihyfsat skick, nu när han som 32-åring väntar sitt första barn.

:) Det där är PRECIS mitt i prick!
Det finns massor av såna grejor i olika storlekar och skepnader i staterna. Så klart. Var annars? Forum för såna maskiner är tex www.tractorbynet.com och www.jplan.com

När man ska använda maskiner till allt är det slut med det roliga i trädgården. Bara oväsende. Det finns väl inget som känns bättre när man har anlagt ett nytt område med eget arbete. Spade, hackkrok och ev. spett samt sina egna händer gör det riktiga arbetet och bara känna på jorden och blanda in sand, torv eller kalk för att få rätt struktur på jorden måste man bara känna jorden med fingrarna. Dessutom upptäcker man ytterligare några av naturens mysterier. Att sitta flera meter från den lilla organismen upptäcker man ingenting. Ännu finns det ingen maskin som sorterar ur rötterna ur jorden och ser efter att alla nässelrötter sorteras ur och sparar andra rötter med annan färg som man vill ha kvar. Inte syns den lilla plantan i hjärtbladsstadiet som kanske är ett ovanligt "ogräs". Inte upptäcker man någon liten del av en kritpipa heller som någon före mig tappade i sitt slit.
Om man behöver gräva djupt för olika ledningar och om man behöver förändra topografin är ju maskiner numera enda alternativet.

Min pappa skyller på mig när han köper sina maskiner!! (Mamma har förbjudit honom att köpa några fler eftersom att han egentligen skulle gå i pension) Eftersom att dom sålde sitt hus och bor i lght nu så "behöver" han traktorgrävaren för att hjälpa mig med dräneringen.