Tips på buske?
Ska sätta en buske i ett hörn mellan två olika häckar. Hörnet kommer vara ena sidan av vår garageuppfart. Tänkte mig nån tätväxande barrväxt som går att forma lite, ser framför mig ett mjukt hörn utåt liksom, men nått som får fylla ut lite tomrum bakom sig. Knäpp beskrivning, jag vet.. hoppas nån fattar på ett ungefär iaf.. 
Behöver tips på nån passande buske, kollar man på trädgårdsaffärerna verkar det vara mest tujor (skit fula) till salu, eller nån slags enar som inte blir så värst höga. Vill ju ha nått som blir iaf 1½m.
Vad är det för sort alla har som har sånna fina formklippta buskar i sina trädgårdar?
Det jag kommer på är idegran. Min kära far har en utanför dörren, och den växer nästan in i huset!
Den kanske blir risig om man inte håller efter den, men blir hög och går att forma. Väldigt giftig dock!
Tack! Ja, det skulle ju passa, att jag inte tänkte på den.
Vänta och se om du får tips på fler sorter! Här finns det ju folk med genuina trädgårdskunskaper. Själv är man en glad amatör, hehe!
Ja precis!
Samma här, tycker det är himla roligt med trädgård men minns aldrig några namn, hehe, o har ingen koll alls på vad som passar ihop o så. Tycker bara det är roligt att se när det växer.
Fick trädgård förra året, en gammal ovårdad en, så tiden går tyvärr mest åt till rensing här men fint ska det bli.. nångång!! 
Vad roligt, det kan ju bli hur bra som helst! Då har du chansen att verkligen sätta din personliga prägel på trädgården, kanske mer än om du hade fått en "färdig" trädgård. Lycka till!

De enda barrväxter som skjuter från gammal ved är thuja och idegran. Alla andra kan bara beskäras på årskotten.
Däremot finns det olika varianter med ovanliga former som t.ex. hänggran, sockertoppsgran, fågelbogran, paraplygran osv.
#6 Jaha, vilken tur att jag valde rätt då..
Det blev en idegran!!Tror det blir snyggt, bara den får växa till sig lite nu.

Observera att idegran är giftig. Det enda som inte är giftigt är bäret under förutsättning att stenen/fröet inte tuggas sönder.
Oj då, hur giftig då?
Har ju en liten tjeja som kommer springa runt här på tomten nästa vår..

Ingen bör ens smaka på dem. Det gäller också hästar men inte rådjur.